U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.
   B U I T E N L A N D
Euro Stoxx - Beperkte inschrijving reageer nu!
NIEUWS  | TEGENSPRAAK  | SUPPLEMENT  | AGENDA  | ARCHIEF  | ADVERTENTIES  | SERVICE 

  NIEUWSSELECTIE  
  KORT NIEUWS  
  RADIO & TELEVISIE  
  MEDIA  

S c h a k e l s
Metropolitan Police met informatie over het treinongeluk

Geschiedenis van treinongelukken


Fouten oorzaak treinongeluk

Door onze correspondent HANS STEKETEE
LONDEN, 6 OKT. Een menselijke vergissing en een falend waarschuwingssysteem gelden als meest plausibele oorzaak voor de treinbotsing bij het Londense station Paddington. Vanochtend waren 27 doden geborgen. Er zijn zeker 160 gewonden. Het aantal doden loopt mogelijk verder op wanneer reddingswerkers de verwrongen rijtuigen verder hebben onderzocht. De BBC meldde gisteren dat de stoptrein twee oranje seinen en een rood sein was gepasseerd. Op het betrokken baanvak zouden sinds 1993 acht bijna- ongelukken onder vergelijkbare omstandigheden hebben plaatsgehad. Een rapport waarschuwde eerder dit jaar voor het stijgend aantal 'rood- sein-incidenten', bijna twee per dag.

Spoorwegexperts wezen ook op de parallellen tussen dit ongeluk en een botsing op hetzelfde tracé, waarbij in 1997 zeven doden vielen. Daarbij was eveneens een GWT-intercity betrokken die een goederentrein raakte. Het openbare onderzoek naar die ramp kon pas twee weken geleden beginnen omdat eerst de strafzaak afgerond moest worden.

Het spoorwegongeluk van gisteren, het ergste uit de laatste tien jaar, heeft het publieke vertrouwen in het geprivatiseerde Britse spoorwegstelsel verder beschadigd. Sinds 1988, toen veertig doden vielen, is het aantal dodelijke slachtoffers onder treinreizigers echter laag: gemiddeld zeven per jaar. Het afgelopen jaar viel geen enkele dode, tegen 3.000 in het wegverkeer.

Het treinongeluk gebeurde om 8.11 uur plaatselijke tijd ter hoogte van Ladbroke Grove in de wijk Notting Hill. Een stoptrein van Paddington naar Bedwyn in westelijke richting werd in een wisselstraat doorkliefd door een intercity uit het Westen. De intercity, eigendom van Great Western Trains, had negen rijtuigen met in totaal zo'n 500 mensen, merendeels forenzen. In de uit twee wagens bestaande sprinter, eigendom van Thames Trains, zaten 150 mensen.

NRC Webpagina's
6 OKTOBER 1999


( a d v e r t e n t i e s )
Autoverzekering....
Alles over gezondheid...
Quote
Jaarverslagen Kompas

    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC HANDELSBLAD (web@nrc.nl)