U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.
Klik hier
N R C   H A N D E L S B L A D  -  R A D I O  &   T E L E V I S I E
NIEUWS  TEGENSPRAAK  SUPPLEMENT  DOSSIERS  ARCHIEF  ADVERTENTIES   SERVICE

 NIEUWSSELECTIE 
 KORT NIEUWS 
 RADIO & TELEVISIE 
 MEDIA 


S e l e c t i e


Televisie

Radio

F I L M   V O O R A F :
Alles moet weg

HANS BEEREKAMP
Het al dan niet ondertitelen in Nederland van Vlaams gesproken speelfilms is bijna een principiële kwestie. Nederlandstalige Belgen vinden vaak dat Noord-Nederlanders maar een beetje moeite moeten doen om een dialect van hun eigen taal te verstaan. Het is immers ook niet eenvoudig voor een Vlaming om bijvoorbeeld het Amsterdams in Lek of André Hazes: zij gelooft in mij volledig te begrijpen. De kinderfilm Blinker, een Vlaamse bioscoophit, wordt op het festival Cinekid en daarna door de distributeur niet ondertiteld, en dat is ook niet echt nodig. Het Zeeuws in Wilde mossels wordt in heel Nederland wel vertaald, en dat is nuttig.

De Belgische speelfilm Alles moet weg heeft in Nederland nooit de bioscoop gehaald, wel de videotheek. De vertoning vanavond op Canvas wordt uiteraard niet ondertiteld, maar wie die verfilming van het gelijknamige boek van Tom Lanoye als Noord-Nederlander op dat moment wil inhalen, moet zich voorbereiden op hard werken, met mogelijk gering resultaat.

Ik moet eerlijk toegeven naar schatting eenderde van de dialogen niet te hebben kunnen verstaan zonder vertaling. Het verhaal is niet erg ingewikkeld, maar de film, naar een scenario van Christophe Dirickx (Manneken Pis), leunt zwaar op de dialogen. Het vermoeden rijst dat de eventuele kwaliteiten van de film verscholen zitten in de interactie tussen de hoofdpersoon (Stany Crets), een gesjeesde rechtenstudent die op weg gaat om lucht te verkopen, en de diverse personen die zijn pad kruisen, met name een mysterieuze figuur (Peter Van den Begin) die wel eens een kruimeldief zou kunnen zijn. Waar zij het precies over hebben en waar hun twistgesprekken over gaan, daar moet ik helaas het antwoord schuldig blijven.

Zeker is dat de vormgeving van deze film, die een kruising lijkt tussen schelmenroman, zedenschets en road movie, niet erg spectaculair is, zeker in vergelijking met andere recente Vlaamse films met een vleugje zelfkant, zoals Rosie en S.

Het interculturele probleem in de beoordeling van films, onderwerp van een tijdens het komende International Film Festival Rotterdam georganiseerd seminar van de Kring van Nederlandse Filmjournalisten, blijkt zich dus in de praktijk ook al voor te doen direct over de grens bij Wuustwezel.

Alles moet weg (Jan Verheyen, 1996, België), Canvas, 23.00- 0.45u.

NRC Webpagina's
20 OKTOBER 2000


( a d v e r t e n t i e s )

Klik hier

Klik hier

    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC Handelsblad