F I L M V O O R A F :
Arizona Dream
BAS BLOKKER
Regisseur Fons Rademakers heeft
meer dan eens zijn bedenkingen uitgesproken over het mengproduct van de
grote, internationale coproducties. Het meest interessante kunstwerk,
vindt hij, blijft dicht bij de cultuur van de maker, ook als die
cultuur de kijkers vreemd is.
De herkenbaarheid van Odysseus zou niet groter zijn geweest als hij in een tjalk naar Troje was gevaren. Zijn
gelijk haalde hij toen zijn oer-Hollandse Aanslag de Oscar won in
Hollywood. Wie vanavond Arizona Dream bekijkt, die de
Joegoslavische regisseur Emir Kusturica in de Verenigde Staten maakte
onder de vleugels van Hollywoodstudio Warner Brothers, moet nog maar
eens denken over Rademakers' visie. Kusturica was een ongeslagen
Europese filmkampioen, had in de jaren tachtig en negentig op alle
festivals hoofdprijzen gekregen voor Do you remember Dolly Bell,
Toen pappa op zakenreis was en Time of the gypsies. Stuk
voor stuk films uit, in en over de Balkan. Stuk voor stuk eigenaardige -
in de meest letterlijke betekenis van het woord - verhalen en beelden,
waarin nooit alles honderd procent duidelijk wordt.
Arizona dream (1993) viel ook nog in de prijzen. In Europa. In
Amerika was de film een ongenadige flop. Warner sneed Kusturica's versie
van bijna drie uur terug naar tweeënhalf en bracht de film alleen
uit in het filmhuizencircuit. Daarna werd een videoversie van 95
minuten gesneden en wat de ARD vanavond uitzendt, duurt weer iets meer
dan twee uur.
Al dat knip- en plakwerk zou beoordeling onmogelijk maken bij een film
waarvan de plot de doorslaggevende kwaliteit was. Dat is bij Kusturica's
films niet het geval. Het belangrijkste kenmerk van zijn werk is de
associatieve kracht van beeld en geluid. In Arizona dream de
combinatie van surreële droombeelden en bijna hypnotiserende
accordeonmuziek.
De hoofddromer is Johnny Depp, die van dromerigheid zijn handelsmerk
heeft gemaakt. Hij werkt bij het ministerie van Visserij, dus geen
wonder dat vis veel voorkomt in zijn dromen. Net als eskimo's, een rode
ballon, een pistool en roze Cadillacs.
En toen ik die roze Cadillacs zag, moest ik aan Fons Rademakers denken.
Roze Cadillacs. Alsof de held in een Nederlandse coproductie intens van
molens of tulpen zou dromen. Wie de Amerikaanse droom probeert te
vangen en terugkomt met roze Cadillacs, die heeft zich laten afschepen.
Met de uiterlijke kenmerken van Arizona dream is dus weinig mis.
We zien mooie scènes van Johnny Depp, die maar niet kan kiezen
tussen de excentrieke moeder en dochter, Faye Dunaway en Lili Taylor,
die elk hun eigen dromen weer meenemen, hun eigen ruzies en
verzoeningen. We zien Jerry Lewis als een perfecte autoverkoper ('Een
jonge vrouw, dát is succes!'). We zien schildpadden op de
eettafel, vissen in de lucht, zelfgebouwde vliegvehikels, een
zelfmoordpoging die in een partijtje bungeejumpen ontaardt. Maar wat we
vooral zien is de Amerikaanse droom zoals elke Europeaan die uit de
film kent.
Arizona Dream (Emir Kusturica, VS, 1993), ARD, 0.50-3.05u.