U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.
Klik hier
N R C   H A N D E L S B L A D  -  R A D I O  &   T E L E V I S I E
NIEUWS  TEGENSPRAAK  SUPPLEMENT  DOSSIERS  ARCHIEF  ADVERTENTIES   SERVICE

 NIEUWSSELECTIE 
 KORT NIEUWS 
 RADIO & TELEVISIE 
 MEDIA 


S e l e c t i e


Televisie

Radio

T V   V O O R A F :
De experimentele leegte van BNN

EDO DIJKSTERHUIS
EXP geeft jonge programmamakers de ruimte. EXP probeert clichés te omzeilen. En EXP is - houd u vast - experimenteel. Dat is in ieder geval wat omroep BNN te zeggen heeft over het programma dat vanavond gewijd is aan het derde deel van het vierluik Deutschland is cool.

En inderdaad. De camera's draaien lustig om hun assen, de montage wemelt van de jumpcuts en het beeld vertraagt te pas en te onpas tot slowmotion. Dat is meer dan gezegd kan worden van de gemiddelde uitzending van Van gewest tot gewest, maar de inzet van dit soort technieken zal de gemiddelde videoclipkijker niet stijl achterover doen slaan. Het experimentele van het programma zit hem dus niet in de vorm.

Misschien moeten we het zoeken in de inhoud. Deutschland is cool wil volgens presentatrice Isolde Hallensleben niet zwaar op de hand zijn en het niet hebben over Rotterdam, gejatte fietsen of skinheads. Alle stereotypen worden echter wel even genoemd, en met zo'n overgave dat je je afvraagt hoe accuraat de observatie van het CBS is dat het anti- Duitsergevoel onder jongeren op z'n retour is.

Maar ook als het niet over de oorlog gaat, weet het programma zich niet te ontworstelen aan de clichés. Een met flarden Polygoonjournaal doorsneden itempje over de val van de Muur komt niet verder dan een constatering in de trend van 'nou, en hier stond- ie dus'. En een vergelijkende warentest tussen Oost-Duitse tweetakt auto's neemt meer tijd in beslag dan de drie zinnen die worden besteed aan de economische problemen van het herenigde Duitsland. De flinterdunne rode draad die door dit stuurloze allegaartje aan onderwerpen loopt is de vaak herhaalde maar nooit beantwoorde vraag of Duitsers humor hebben.

Deutschland is cool is een programma van experimentele leegte. Zelfs de aanstootgevendheid van een Robbie Muntz die met Zyklon B-flessen door Wenen zeult is te prefereren boven deze gênante nikserigheid. Wat dat betreft is Isolde Hallensleben - naam in o zo originele Gothische letters onder in beeld het ideale boegbeeld. Met haar albinoblonde haar, roze glittervestje en rasperige randstedelijke tongval steekt ze menig Big Brother-kandidaat naar de kroon wat betreft smakeloos exhibitionisme. Het absolute dieptepunt is haar poging om in het Engels - "mijn Duits is niet zo goed" - bezoekers van een stand-up comedy café te verleiden tot het vertellen van een grap. Dat niemand deze beledigende nitwit van het podium trekt zegt meer over de koelheid van de Duitsers dan het hele programma bij elkaar.

EXP, Ned.2, 0.05-0.30u.

NRC Webpagina's
19 OKTOBER 2000


( a d v e r t e n t i e s )

Klik hier

Klik hier

    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC Handelsblad