|
|
|
NIEUWSSELECTIE Dossier UPC
|
Individuele regelingen
UPC komt klagers tegemoet
Door een onzer redacteuren
UPC heeft meer dan een derde van alle Nederlandse kabelaansluitingen in handen en biedt snelle internetaansluitingen aan via de kabel met Chello. UPC reageerde vanochtend op een stroom klachten van ontevreden klanten over de traagheid van de aansluiting en een gebrekkige afhandeling van klachten. Deze week riep een drietal tv-programma's over consumentenzaken de kijkers op om hun abonnementsgeld niet te betalen zolang de dienstverlening niet in orde was. Eerder dit jaar besloot kabelmaatschappij Casema, eigendom van France Telecom, hun internetgebruikers 50 gulden terug te geven en een kwart korting te geven op het abonnementsgeld (60 gulden) omdat de internetverbinding trager was dan was beloofd. Die regeling kwam tot stand na bemiddeling door de Consumentenbond. UPC biedt nu een korting van twee dagen abonnementsgeld voor iedere dag dat een aansluiting niet werkt. De Consumentenbond vindt dat niet voldoende, zegt een woordvoerder, omdat de bewijslast bij de consument wordt gelegd. De bond wil dat UPC bij wanprestaties de klanten gewoon hun geld teruggeeft. Verder pleit de Consumentenbond voor een collectieve klachtenregeling. Individuele afhandeling van klachten bleek tot nu toe nauwelijks te werken en kost veel te veel tijd. Volgens UPC betreft de helft van klachten problemen met de onbekendheid van nieuwe gebruikers met de dienst. Bergman van UPC zegt dat het bedrijf de snelheidsproblemen per regio zal proberen op te lossen. "Maar tijdelijke storingen zijn inherent aan het gebruik van internet", zei Bergman. UPC (United Pan-Europe Communications) is een van de hoofdfondsen op de Amsterdamse effectenbeurs. De onzekerheid in de technologiesector leidde gisteren tot een koersdaling van 15,8 procent. Vanochtend was de koers stabiel.
|
NRC Webpagina's 12 OKTOBER 2000
|
Bovenkant pagina |
|