|
|
NIEUWS
TEGENSPRAAK
SUPPLEMENT
DOSSIERS
ARCHIEF
ADVERTENTIES
SERVICE
|
NIEUWSSELECTIE
|
Siemens wordt 'nieuwe economie met
substantie'
MÜNCHEN, 11 OKT. Zakendoen via internet wordt de norm bij het Duitse elektronicaconcern Siemens. Het hele bedrijf, van de fabriek die wasmachines maakt tot de ontwikkelaars van ziekenhuisapparatuur, krijgt aansluiting op het internet."We worden een nieuw bedrijf", zei bestuursvoorzitter Heinrich von Pierer van Siemens gisteren in München bij de aankondiging van de ambitieuze internetplannen van het concern. Alle computersystemen en netwerken van Siemens krijgen internet als standaard en gaan het wereldwijde web gebruiken voor transacties, bestellingen en uitwisseling van informatie met klanten en leveranciers. Ook alle 440.000 werknemers van Siemens krijgen persoonlijke internettoegang. Met deze operatie om van Siemens een "internetgestuurd" bedrijf te maken, is de komende achttien maanden 1 miljard euro gemoeid. De investeringen moeten ertoe leiden dat Siemens, door zaken te doen via internet, efficiënter gaat werken. In de eerste jaren moet dat een kostenbesparing van 1 a 2 procent van de omzet opleveren. Binnen enkele jaren moet die besparing opgelopen zijn tot 3 a 5 procent. Von Pierer verwacht vooral te besparen op inkoopkosten. Siemens wil dat leveranciers het mogelijk maken om via internet bestellingen te plaatsen. Op dit moment bestelt Siemens nog maar een tiende van de 35 miljard euro aan goederen die het concern inkoopt, via internet. Dat moet binnen drie jaar 50 procent zijn. Op jaarbasis levert dat volgens Von Pierer een besparing van 1 miljard euro op. Uiteindelijk wil Von Pierer dat de investering van 1 miljard euro in internet er binnen enkele jaren toe leidt dat Siemens een kwart van zijn omzet (68,6 miljard euro in 1999) via internet genereert. Nu is dat ruim 7 procent, of 5 miljard euro. Bij de verkoop van consumentenproducten (keukenapparatuur, wasmachines, mobiele telefoons, pc's) moet dat aandeel zelfs 50 procent worden. Siemens wil dat onder meer bereiken door dealers hun bestellingen via internet te laten plaatsen. Maar Siemens gaat ook zelf rechtstreeks aan consumenten verkopen. Via de website my-Siemens.com zijn al mobieltjes te koop en binnen enkele weken kan de consument ook een Siemens-pc of wasmachine op internet bestellen. "Maar wij worden geen tweede Dell", zegt directeur E-Business van Siemens Albert Goller, verwijzend naar de Amerikaanse computerfabrikant die zijn producten uitsluitend via internet verkoopt. "Wij blijven gebruik maken van ons bestaande netwerk van dealers en distributeurs, ook voor de logistieke afwikkeling van bestellingen die consumenten rechtstreeks bij ons plaatsen." Goller voorziet in de toekomst een andere rol voor dealers. "Distributie wordt belangrijker. Adviseren aan klanten wat ze het beste kunnen kopen, zullen ze minder gaan doen. Consumenten kunnen de informatie die ze nodig hebben zelf van internet halen." Volgens Goller is dat voor consumenten geen gemis. "Verkopers in winkels weten vaak toch niet waar ze het over hebben." Dealers houden wel hun functie als het gaat om bijvoorbeeld service aan klanten, denkt Goller. "Dat is waar het bij veel andere webwinkels aan ontbreekt." Die verkopen volgens hem wel spullen, maar daar blijft het bij. Achteraf een reserve-onderdeel nabestellen of een reparatie laten uitvoeren, is lastig. Siemens beschikt juist over een groot netwerk van dealers voor zulke diensten. "In de nieuwe economie gelden dezelfde regels als in de oude", aldus Goller. Veel internetstarters zijn volgens hem 'lege' bedrijven, die alleen vraag en aanbod bij elkaar brengen en transacties sluiten. Bij Siemens is dat anders. "Siemens wordt nu ook een deel van de nieuwe economie, maar wij zijn nieuwe economie met substantie."
|
NRC Webpagina's 11 OKTOBER 2000
|
Bovenkant pagina |
|