T V V O O R A F :
Van bang kind tot gehate popweduwe
WILFRED TAKKEN
Van de vrouwen van beroemde
kunstenaars is Yoko Ono de meest gehate. Ono (67), weduwe van de in 1980
vermoorde popmuzikant John Lennon, zou degene zijn die The Beatles uit
elkaar dreef. Fans beschuldigen haar ervan Lennon behekst te hebben, en
na zijn dood zijn naam en werk te hebben verkwanseld. De biografische
documentaire Oh Yoko tracht het beeld van Ono als 'duistere,
boze, verwoestende kracht' te nuanceren.
Oh Yoko drijft mooi mee op de warme belangstelling die deze
herfst voor The Beatles en Lennon bestaat. Omkleed met veel publiciteit
kwam donderdag het boek The Beatles Anthology uit, de
geschiedenis van The Beatles volgens de drie overgebleven bandleden.
Verder herdenken we binnenkort dat Lennon zestig jaar geleden werd
geboren (9 oktober 1940) en twintig jaar geleden werd doodgeschoten (8
december 1980). Daarenboven dreigde onlangs zijn moordenaar, Mark
Chapman, vervroegd vrijgelaten te worden.
Waarom haat iedereen Yoko Ono? Ze kwam op een ongelukkig moment in
Lennons leven, eind jaren zestig, toen The Beatles al behoorlijk uit
elkaar lagen. Lennon nam haar overal mee naar toe, ook naar de
opnamestudio waar zij 'muzikale adviezen' gaf, waarmee zij de hechte
eenheid van The Beatles nog meer op de proef stelde. Lennon en Ono
zorgden ervoor dat hun hele huwelijk, inclusief seksleven, publiek werd,
wat ook een breuk was met het Beatlesverleden: tienerster Lennon moest
van zijn manager het bestaan van zijn vorige vrouw Cynthia en kind
Julian verborgen houden. Daarnaast speelt jaloezie een rol, iedere
Beatlesfan denkt immers een speciale relatie met zijn idool te hebben,
en wellicht ook racisme en seksisme. Zoon Sean Lennon stelt in Oh
Yoko althans dat zijn Japanse moeder niet geacccepteerd werd omdat
ze niet blond en mooi is.
Oh Yoko, genoemd naar één van de vele
liefdesliedjes die Lennon voor zijn vrouw zong, slaagt er slechts ten
dele in om haar naam te zuiveren. Het programma bevat interviews met
zoon Sean en dochter Kyoko, met Julian, zoon van Lennon uit een eerder
huwelijk, en met enkele van Ono's vrienden en zakenrelaties. De
documentaire weet Ono een iets menselijker gezicht te geven, vooral door
te benadrukken dat ze het niet gemakkelijk heeft gehad. Op schokkerige
vooroorlogse familiefilmpjes zien we haar als bang kind van een rijke
Japanse bankier. Ze kwam in een psychiatrische inrichting terecht, haar
ex-man nam haar dochter mee. Daarna kwam nog alle ellende met Lennon,
die vreemd ging en ook nog eens voor haar ogen werd vermoord. Oh Yoko
toont Ono vooral als een te betreuren vrouw.
Veel nieuws over The Beatles of Lennon bevat de documentaire niet. Ono's
dochter Kyoko wordt voor het eerst geïnterviewd, en Lennons
minnares May Pang onthult dat Ono haar in 1973 opdracht gaf om een
relatie met Lennon te beginnen. Toen Lennon na een paar maanden feesten
weer bij Ono terugkeerde, zei hij tegen Pang: "Ik mag weer thuiskomen
van Yoko." De ex-Beatle zat duidelijk onder de pantoffel bij Ono.
Hoewel vaker verteld, blijft het verhaal over de moord op Lennon
aangrijpend. Ono vertelt dat na de schietpartij de arts in het
ziekenhuis vroeg of hij voor de wereldpers Lennon dood kon verklaren.
Ono wilde liever nog even wachten: "Door het officieel bekend te maken,
zou het de waarheid worden. Ik wilde dat John nog even bleef." Ono
verdient medelijden, maar dat is nog geen sympathie.
Oh Yoko zal weinig Ono-haters bekeren. Ono komt in de
documentaire buitengewoon onaangenaam over. Ze heeft een kil gezicht dat
in de hippiejaren ontsierd werd door een oerwoud van zwart haar, en
tegenwoordig door monsterlijk grote zonnebrillen. Bovendien is deze
documentaire té positief. Er komt bijna geen tegengeluid in voor.
Alleen Julian Lennon klaagt dat Ono een machtsmens is. Ono zegt dat ze
dat 'begrijpt' en dat Julian 'pijn' heeft. Het onkritische karakter is
een probleem dat alle pogingen van Ono om zich te rehabiliteren doet
mislukken. Te duidelijk is haar sterke hand in deze documentaire
merkbaar. Ze duldt geen tegenspraak, eist een sterke invloed op alles
wat over Lennon en haar wordt gemaakt. Daardoor komt ze in Oh
Yoko toch weer over als een dominante ijsheks.
Het uur van de wolf: Oh Yoko, zondag, Ned.3, 19:30-20.27u.