B E E L D :
Einde van het lezen
Maarten Huygen
Het Griekse veerschip Express
Samina loopt op de klippen en kapseist omdat de kapitein en de
stuurlieden niet op de brug staan, maar vermoedelijk naar een
voetbalwedstrijd in de Champions League kijken. Vlak voor de
stranding had de favoriete club Panathinaikos gescoord. Een sprekend
voorbeeld van jezelf doodamuseren. Op de extase van de 1-0 score volgt
het einde. Het schip zinkt, maar de wedstrijd gaat door. Was de
alarmdienst ook aan het kijken?
Sport wint. Avond aan avond wordt de publieke zender op kosten van de
belastingbetaler volgebouwd met voetbal, maar in het informatiebudget
wordt gesnoeid. 's Nachts de Olympische Spelen, show jumping,
zwevende paarden met de achterhoeven elegant omhoog gekruld zodat ze de
balk net niet raken. Vlak voor het naar bed gaan nog een paardje kijken,
nog een, de Australiër doet het wel erg snel, krijgt groot applaus,
wie kan dat overtreffen, nog maar een. Niet gepland maar het gebeurt
toch. De volgende dag resten zware vermoeidheid en stress. Slaaptijd is
verdrongen door plezier. De wekker gaat te vroeg af. Hebben de kinderen
het huiswerk wel gemaakt of keken ze de hele avond?
Volgens het CBS neemt televisie kijken (gemiddeld ruim 2,5 uur per dag)
jaarlijks af. Niet omdat de mensen zich minder amuseren. Integendeel, er
is concurrentie bij gekomen van computerspelletjes en internet. Dan
blijft er nóg minder tijd over voor andere dingen, zeker voor
lezen. "De mensen praten alleen nog maar over wat ze zien op een
beeldscherm", klaagde de Amerikaanse schrijver Philip Roth maandagnacht
in een uitgebreid interview met Michaël Zeeman. "Elk jaar sterven
tachtig lezers. Ze worden door twee vervangen. Een beeldscherm is meer
dwingend dan een roman." Dat geldt zeker voor de romans van Roth die
steeds minder publiek hebben. Van zijn nieuwe boeken worden er nog
tienduizenden verkocht, veel voor de gemiddelde romanschrijver, maar
weinig voor Roth. Het interview was te langdradig voor de doelgroep:
mensen die ook nog willen lezen. Het duurde tot kwart voor een 's nachts
en het ging veel over zijn minder bekende, latere werk. Een uur moet
meer dan genoeg zijn, zelfs voor zo'n groot schrijver. Hij was niet zo
dwingend en onderhoudend als Gyorgy Konrad of Gabriel Garcia Marquez.
Een goed schrijver is niet per se een boeiend televisiespreker. Het
leven van Roth heeft hoofdzakelijk bestaan uit succesvol schrijven en
daar valt niet zoveel bijzonders over te vertellen. Wat zou een
interview met de bedlegerige Proust hebben opgeleverd? Ongetwijfeld veel
minder dan zijn boeken. Vandaar dat ik me niet kan voorstellen dat Roth
gelijk heeft met het uitsterven van de lezer. Er zijn vele eindes
voorspeld door neergaande lijnen door te tekenen en dat maakt mij
wantrouwig. Als het interview met Roth op papier had gestaan, was ik er
sneller mee klaar geweest. In tegenstelling tot televisie is tekst
interactief: de lezer kan zelf bepalen hoe hij de inhoud tot zich neemt:
achterstevoren, in fragmenten, vaak niet zoals het geschreven is. Als je
iets overslaat, weet je wel ongeveer wat dat is, omdat je er snel
doorheen hebt gescand. Een televisieprogramma moet integraal en in de
gegeven volgorde worden bekeken. Voor elk diamantje moet de kijker zich
door vele beeldlagen heen werken. En net als hij de televisie heeft
uitgezet, komt het leukste deel. Internet is een opleving van geschreven
tekst, in email, op sites. Werkgevers willen hooggeschoolde mensen die
goed zijn in gesproken en geschreven tekst. Daarmee wordt gemeten,
beschreven en gepreciseerd. Een feit of een beeld krijgt pas betekenis
als het in woorden is gedefinieerd. Ergens moet die dalende trend
stoppen. Roth bedoelde eigenlijk romans. Maar daar zijn nieuwe hypes
ontstaan. Sterker nog, Oprah Winfrey heeft met een maandelijks
boekenprogramma onder haar Amerikaanse kijkers een leesrage veroorzaakt.
Onder haar leiding lezen ze meer boeken dan vroeger. En kinderen wachten
op de nieuwste Harry Potter voor hun amusement.