U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.
Klik hier
N R C   H A N D E L S B L A D  -  E C O N O M I E
NIEUWS  TEGENSPRAAK  SUPPLEMENT  DOSSIERS  ARCHIEF  ADVERTENTIES   SERVICE

 NIEUWSSELECTIE 
 KORT NIEUWS 
 RADIO & TELEVISIE 
 MEDIA 

S c h a k e l s
Dossier KLM

Moeder bedrijf 'ongekend kil'

KLM wil af van belang Martinair

Door een onzer redacteuren
SCHIPHOL, 27 SEPT. De zwaar in de rode cijfers geraakte luchtvaartmaatschappij Martinair mag van moederbedrijf KLM - voor 50 procent eigenaar van Martinair - op zoek naar een nieuwe eigenaar.

Tijdens de onlangs mislukte fusiebesprekingen van KLM met British Airways heeft KLM-topman L. van Wijk zijn Martinair-collega A. van Bochove te kennen gegeven dat KLM Martinair niet langer als een kernactiviteit beschouwd. In een reactie noemde Van Bochove vanochtend de houding van KLM ten opzichte van Martinair "ongekend kil".

Meer te spreken is de Martinair-topman over de houding van containerrederij Nedlloyd, eveneens voor 50 procent eigenaar van Martinair. Evenals KLM beschouwd ook Nedlloyd Martinair niet langer als een kernactiviteit. "Maar Nedlloyd-topman L. Berndsen is een goede koopman die zeker uit is op een goede prijs voor Martinair en derhalve niet bereid is overhaast te verkopen." Martinair maakte door de dure dollar en hoge brandstofkosten dit jaar tot nu tot een verlies van 80 miljoen gulden. Vorig jaar was Martinair 232 miljoen gulden kwijt aan kerosine, voor dit jaar rekent het concern er op dat de kerosinekosten kunnen oplopen tot 500 miljoen gulden. "Die 270 miljoen gulden extra zijn niet in de tarieven weg te werken", zei topman Van Bochove. Ook ondervindt de chartermaatschappij steeds sterkere concurrentie van maatschappijen die lijnvluchten verzorgen en allianties hebben gesloten om het aantal bestemmingen te vergroten. Zo krijgt bijvoorbeeld de niche met vluchten op de Amerikaanse westkust (Californië) concurrentie van KLM en Northwest. Om te bezuinigen schrapt Martinair nu 320 van de ongeveer 3000 arbeidsplaatsen. Daarbij vallen 150 gedwongen ontslagen, zo werd vanochtend bevestigd. Van de 320 werknemers verdwijnen er 170 door natuurlijk verloop en het opzeggen van tijdelijke contracten. De overige 150 werknemers wacht ontslag. Martinair wil werknemers via een 'mobiliteitscentrum' weer aan het werk te helpen. Bij de bonden en ondernemingsraad is inmiddels een adviesaanvraag voor het plan ingediend. Het personeel is gistermiddag ingelicht.

De kostenbesparingen moeten tientallen miljoenen opleveren. Ook worden de tarieven het komende winterseizoen met 10 tot 15 procent verhoogd. Martinair is met Transavia (voor 80 procent eigendom van KLM) een van de belangrijke Nederlandse chartermaatschappijen. Komende winter krijgen ze concurrentie van Travel Unie en Dutch Bird.

NRC Webpagina's
27 SEPTEMBER 2000


( a d v e r t e n t i e s )

Klik hier

Klik hier

    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC Handelsblad