|
|
|
NIEUWSSELECTIE Cultuurnota: Cultuur als confrontatie Uitgangspunten cultuurbeleid 2001-2004 (Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschappen)
|
Van der Ploegs nut
WANT DAT IS wat Van der Ploeg vanaf zijn eerste dagen in functie heeft beleden als zijn voornaamste criterium: dat de vraag van het publiek het ijkpunt moet zijn voor artistieke kwaliteit. Weet een toneelgezelschap geen jong publiek te trekken dan krijgt het een dikke onvoldoende. Komen er geen allochtonen luisteren naar een orkest dan presteert dat orkest onder de maat. Komen er meer mensen af op een concert van een Amerikaanse popgroep dan op een voorstelling van de Nederlandse Opera dan heeft die opera minder nut voor de Nederlandse muziekliefhebber dan die popgroep. Kunst heeft zelden direct nut. Acteurs zijn niet op de toneelschool geweest om schooljeugd te overtuigen van de schoonheid van de toneelkunst, een dirigent is gehouden zijn orkest keer op keer op te zwepen tot het mooist mogelijke concert, niet om zich te bekommeren om een bepaald segment van de Nederlandse bevolking omdat de politiek dat graag sterker bij de samenleving zou betrekken. Volgens Van der Ploeg krijgt artistieke kwaliteit pas betekenis in de confrontatie met het publiek en koningin Beatrix bepleitte gisteren in de twee zinnen in de Troonrede die ze wijdde aan kunst en cultuur 'toegankelijkheid voor zoveel mogelijk burgers'. Jazeker, niemand mag worden uitgesloten van de kunsten en er moet ruimte worden gemaakt voor initiatieven als weerslag van denken en leven van uiteenlopende groepen mensen. Twee jaar lang was het mogelijk Van de Ploeg het voordeel van de twijfel te geven. Nu hij zijn beleid heeft vastgelegd in de Cultuurnota, blijkt het niet meer op te leveren dan onvruchtbaar verzet. Wie het niet met hem eens is, koestert wrok, wie hem volgt, glijdt af naar behaagzucht. En dan heeft kunst geen zin meer.
|
NRC Webpagina's 20 SEPTEMBER 2000
|
Bovenkant pagina |
|