|
|
|
NIEUWSSELECTIE
|
Burgemeester
ECHT REVOLUTIONAIR is het allemaal niet. De ontsnap pingsclausules waardoor toch nog een 'Haagse' partijpolitieke benoeming kan worden opgelegd zijn volop aanwezig. Macht afstaan gaat nu eenmaal niet vanzelf. Meer in het oog springend is de mogelijkheid die geschapen wordt om de bevolking direct bij de benoeming van de burgmeester te betrekken. Gemeenteraden krijgen de mogelijkheid een raadgevend referendum te organiseren om de burgers te consulteren. Het verplicht dus tot niets. Aan de andere kant beschikt een gemeenteraad natuurlijk wel over een moeilijk te ontkennen feit als er een duidelijke - dus eenduidige - referendumuitspraak ligt. De grote vraag blijft waar een dergelijke voorkeursuitspraak op gebaseerd zou moeten zijn. Het grote manco van het wetsvoorstel is dat er in de bevoegdheden van de burgemeester niets wijzigt. De burgemeester is afgezien van de hem toegemeten taak voor het handhaven van de openbare orde een functionaris zonder macht. Voor het politiek programma is hij geheel afhankelijk van de wel rechtstreeks gekozen gemeenteraad. Een referendum wekt de suggestie van een directe politieke verkiezing, maar als de kandidaten niet over machtsmiddelen beschikken, is een volksraadpleging een farce.
HET WERD deze week in de Tweede Kamer van diverse kanten erkend. De nu, voor een deel nog op het allerlaatste moment in de paarse achterkamer, in elkaar gesleutelde wetswijziging ademt van alle kanten de sporen van het compromis. Dat gebeurt wel vaker. Maar als de compromisgedachte een wet te veel gaat beheersen, ontstaat er een wangedrocht. Dat is nu het geval.
|
NRC Webpagina's 15 SEPTEMBER 2000
|
Bovenkant pagina |
|