|
|
NIEUWS
TEGENSPRAAK
SUPPLEMENT
DOSSIERS
ARCHIEF
ADVERTENTIES
SERVICE
|
NIEUWSSELECTIE
|
Bloemenveiling Aalsmeer omarmt internet
AALSMEER, 12 SEPT. Aalsmeer is het hart van de wereldhandel in bloemen. De veiling (omzet: drie miljard gulden) is de grootste ter wereld en verhandelt 19 miljoen bloemen en 2 miljoen planten per dag. Met een marktaandeel van 55 procent in de bloemenexport van Nederland, 's werelds grootste bloemenexporteur, leek de positie van de Bloemenveiling Aalsmeer tot voor kort onaantasbaar. Maar de ontwikkelingen op het wereldwijde web maken die positie minder vanzelfsprekend. De uit de Verenigde Staten overgewaaide 'virtuele marktplaatsen' voor zakelijke transacties tussen bedrijven hebben hun ogen laten vallen op de bloemenhandel. Die leent zich, op het eerste gezicht, uitstekend voor elektronische handel. Zo begon World Commerce Online (WCO), een aan de schermenbeurs Nasdaq genoteerde Amerikaanse internetmarktplaats, een half jaar geleden een elektronische bloemenmarkt op www.floraplex.com. WCO investeert enige tientallen miljoenen dollar in Floraplex. De handel, die zich op dit moment nog beperkt tot "enige tonnen per week", aldus een WCO- woordvoerder, speelt zich grotendeels in Nederland af. "Als je in de bloemenhandel stapt, kom je snel in Nederland uit", weet hij. Minder dan een procent van de bloemenhandel in Nederland loopt nog maar via Floraplex, maar het handelsvolume groeit snel, volgens de woordvoerder. "Onze websites wordt vooral gebruikt voor het verhandelen van grote partijen op wat langere termijn. Voor de daghandel blijven telers en handelaren aangewezen op de bloemenveiling." Dat geldt ook voor de logistieke afwikkeling van de transacties. "Koper en verkoper vinden elkaar op onze internetmarktplaats, maar de levering van de bloemen en zelfs de betaling loopt via de veiling." Bij een veiling aangesloten telers zijn verplicht om al hun bloemen via de veiling te verkopen, omdat telers anders hun beste bloemen onderhands zouden verkopen en alleen hun restpartijen naar de veiling zouden brengen. In Aalsmeer zijn ze niet bang voor concurrentie van internet. "De bloemenhandel is een zeer kritisch proces", zegt Dirk Hogervorst, directeur Veilbedrijf bij de Bloemenveiling. "Nieuwkomers verkijken zich daarop." Bij bloemen gaat het om grote volumes met een relatief lage waarde. Het hele traject van bloemen leveren, de kwaliteit keuren, de bloemen veilen en tenslotte afleveren bij de klant voltrekt zich elke ochtend binnen enkele uren op de Bloemenveiling. "Hoe sneller dat gaat, hoe verser de bloemen zijn als ze op de plaats van bestemming aankomen", aldus Hogervorst. Bloemen dalen bijna per uur in waarde. Dus vooral bij bloemen die voor de export bestemd zijn, is tijd een kritieke factor. "Bloemen zijn een kwetsbaar product." De afdeling elektronische verkoop van de Bloemenveiling is inmiddels ook druk doende om telers en handelaren de mogelijkheid te bieden hun transacties via internet af te wikkelen. De veiling werkt al langer met elektronische informatiesystemen, waarop handelaren het actuele aanbod van telers kunnen bekijken. "Via de dienst 'klokaanbod online' kunnen telers bijvoorbeeld zien welke bloemen de volgende dag via de veilingklokken geveild worden", zegt Eric van 't Boveneind, directeur e-commerce in Aalsmeer. Inmiddels is daar ook een aantal transactiesystemen aan toegevoegd. 'Kopen op afstand' heet de dienst die het mogelijk maakt vanaf een computer, waar ook ter wereld, mee te bieden met een veiling. "De veilingklok, zoals die hier in de veilinghal te zien is, krijg je dan ook op je scherm." Elke paar seconde staat er een nieuwe partij bloemen 'op de klok', dus snelheid is belangrijk. " Een internetverbinding is daar nu nog niet stabiel genoeg voor, omdat de snelheid varieert. Dit systeem werkt daarom met een rechtstreekse computerverbinding", aldus Van 't Boveneind. De dienst 'FlorEcom' werkt als een gesloten netwerk. Kopers van grotere partijen bloemen, zoals supermarktketens of handelaren die grote hoeveelheden bloemen exporteren, kunnen via dit systeem rechtstreeks met kwekers handelen. Het verschil met de veiling is dat de prijs niet afhankelijk is van de toevallige uitkomst van het proces van vraag en aanbod. "Maar je kunt er natuurlijk wel onderhandelen over de prijs. Het is immers een marktplaats", aldus Van 't Boveneind. "Kwekers publiceren hun aanbod op de virtuele marktplaats en proberen het daar voor een goede prijs te verkopen. Wat ze daarna overhouden, brengen ze alsnog naar de veiling." De nieuwste dienst van de bloemenveiling is Flower Access, een systeem waarop individuele bloemisten en tuincentra rechtstreeks kunnen inkopen bij telers. " Ze zijn daardoor niet meer afhankelijk van het toevallige aanbod van de tussenhandel, maar ze kunnen zelf een keuze maken uit het volledige aanbod", legt Dirk Hogervorst uit. Wel staan de prijzen van te voren vast. "Die bepaalt de aanbieder. Daar staat tegenover dat bloemisten bijna per bos kunnen inkopen." Voor de logistieke afhandeling blijven de detaillisten wel afhankelijk van groothandelaren. Het aandeel van de bloemenhandel dat elektronisch afgewikkeld wordt, is nu nog relatief bescheiden. Zo'n acht procent van de groothandelaren maakt gebruik van de dienst 'kopen op afstand'. FlorEcom wordt in november in gebruik genomen. Bij Flower Access zijn op dit moment circa 1.500 detaillisten aangesloten. Bloemenveiling Aalsmeer investeert nu enkele miljoenen per jaar om de mogelijkheden op het gebied van elektronische handel uit te breiden. " De veilingklok domineert de bloemenhandel nu nog, maar vanuit de markt groeit de vraag naar alternatieven", zegt Hogervorst. "Maar de klok zal nooit helemaal verdwijnen. Al is het maar omdat sommige inkopers gewoon het 'marktgevoel' dat ze in de veilinghal hebben niet willen missen."
Dit is deel acht in een serie over zakendoen op internet. Eerdere afleveringen verschenen op 12, 14, 15, 19, 21 en 26 augustus en 4 september.
|
NRC Webpagina's 12 SEPTEMBER 2000
|
Bovenkant pagina |
|