F I L M V O O R A F :
Boomerang
FRANK NOË
Het beste onderwerp voor een
goede satire ben je zelf. Waar satires over andere onderwerpen vaak
stranden in voor de hand liggende grollen, biedt de persiflage van
jezelf de mogelijkheid om werkelijk bijtend uit te halen naar het
bekendste en intiemste onderwerp: jezelf. Zelfspot is intelligente
spot.
Boomerang (1992, Reginald Hudlin) is zo'n slimme satire. Eddie
Murphy steekt er de draak met zijn eigen imago: dat van de
ladykiller. In Boomerang is Murphy niet alleen het
onderwerp en de hoofdpersoon, maar ook de co-scenarist en producent:
dit is de film die hij per se wilde maken.
Waarschijnlijk is zijn imago een van de belangrijkste obstakels voor de
film. Wie geeft er nou om Eddie Murphy? Toch zijn er maar weinig
acteurs die het aandurven om met hun zorgvuldig opgebouwde imago te
spotten. Dat Murphy er in Boomerang doelbewust op heeft
aangestuurd is dapper, en onverwacht omdat hij doorgaans tamelijk
smakeloze films maakt.
In de eerste scène speelt Murphy zoals gebruikelijk de playboy:
hij vraagt zijn secretaresse bloemen te sturen aan Carry, Tracy, Mailai
en nog verschillende andere meisjes. Met op het kaartje de tekst: 'Ik
denk alleen aan jou'.
Murphy speelt zichzelf. Hij is helemaal nep, hij liegt en bedriegt in
zijn zoektocht naar de perfecte vrouw. Zelfs de open haard in zijn
glamour-appartement is namaak. Hij is wat de Amerikaanse schrijfster
Flannery O'Connor zou noemen een 'artificial nigger'.
Een nieuwe vrouwelijke chef, met mannelijke gelaatsuitdrukkingen en
macho-motoriek gespeeld door Robin Givens, verandert het spel. Nu wordt
hij zelf de prooi.
De rolomkering is op zichzelf een simpel gegeven, maar het maakt aardige
grappen mogelijk. Als Givens zich met een roos verontschuldigt omdat ze
veel te laat op een afspraak verschijnt, zegt hij: "Hé, dat is
mijn truc." Versierpogingen en scènes waarin personages de bons
krijgen, zijn geknipt voor dialogen met een dubbele bodem en in
Boomerang wordt daar vakkundig gebruik van gemaakt. Minder
geslaagd zijn de obligate scènes over vriendschap, verraad,
homo's en racisme. Ronduit zwak is het weggevertje aan het slot: de
playboy vindt uiteindelijk de ware liefde.
Toch is Boomerang over het geheel genomen de moeite waard. Door
de zelfspot.
Boomerang (Reginald Hudlin, 1992, VS), Ned.2, 21.00-22.55u.