B E E L D :
De tien geboden
Maarten Huygen
Wegens succes geprolongeerd: de
Tien Geboden op de VPRO, Eer en geweten als terugkeer naar de
protestantse basis. Begonnen als korte kerstserie, worden de interviews
van Trouw-journalist Arjen Visser over de persoonlijke moraal dit
seizoen vast onderdeel van de programmering.
En terecht, want het is interessant om te horen hoe mensen denken over de omgang met hun ouders,
liegen, stelen of doden. De nadruk op eigen moraal en schuld past bij
deze tijd. Het psychologiserende diepte-interview is over z'n hoogtepunt
heen. Dat lag in de jaren zeventig, toen de weekbladen in onderlinge
clipperraces journalistiek de toon zetten met Bibeb, Ischa Meijer, Joop
van Tijn als publieke therapeuten.
Om de week werden bekentenissen in dergelijke interviews
voorpaginanieuws. Tony van Verre vormde de interviews om tot een
vervolgserie van urenlange monologen op de radio. Psychiaters, liefde,
seks en jeugdfrustraties kwamen ook aan de orde, onderwerpen die nu als
oeverloos worden ervaren. Bekende Nederlanders lenen zich minder graag
voor dergelijke gesprekken, omdat de afloop van hun ijdele
ontboezemingen onvoorspelbaar is. Ze zijn zich meer bewust van mogelijke
gevolgen, letten bij elke opmerking op het effect. Politici vragen er
woordvoerders bij die tussenbeide komen om het gekoesterde imago te
bewaken. Het interview blijft dan zaakgericht. De Italiaanse journaliste
Oriana Fallaci die over de hele wereld staatslieden verbaal vloerde, van
Kissinger tot Khomeiny, heeft geen opvolgers. Als David Frost een van
zijn schaarse televisie-interviews maakt met staatslieden, gaan daar
lange onderhandelingen met teams van zaakwaarnemers aan vooraf. De Tien
Geboden lijken lekker abstract, dus daar zijn interessante gasten voor
te vinden. Maar de gesprekken zijn verrassend openhartig. Ze hebben te
maken met jeugd, opvoeding, dagelijkse praktijk en levensvisie. Het
programma duurt iets langer dan afgelopen zomer. De sfeer is minder
gekunsteld, minder verhoorachtig. Afgelopen zomer wankelde de gast
ongemakkelijk op een bidstoeltje voor een wat hard, abstract zwart-wit-
decor, terwijl hij van bovenaf door het elektronische oog werd
aangestaard. Arjen Visser bleef als onpersoonlijke biechtvader buiten
beeld. Het kan aan de warme decor-kleuren liggen dat de sfeer van de
nieuwe serie minder geladen is en het lijkt of de camera meer op gelijke
hoogte van de gast is gekomen. Dat vind ik een verbetering. Omdat Visser
buiten beeld blijft, heeft de kijker goed zicht op de gast. Gisteren was
dat de geblondeerde Hummy van de Tonnekreek, hoofdredacteur, vroeger van
Privé, nu van het programma Big Brother dat
vanavond weer begint. Treffend voor de glijdende schalen van amusement
was dat de VPRO zich aan dit commerciële programmafeit dienstbaar
maakte. Toch werd het een interessant gesprek. Roddelbladen zijn gevuld
met conservatieve morele oordelen en de trotse middenstandsdochter Van
de Tonnekreek heeft ze ook. Over de functie van roddel: "Als je aan de
keukentafel zit, heb je behoefte aan illustratie van normen en waarden.
Je gaat niet deftig praten met moeder, vriendin of buurvrouw, maar je
geeft alledaagse voorbeelden die te begrijpen zijn. Waarom heeft die
jongen die vriendin of waarom gaat hij vreemd met de buurvrouw?"
De leugens of fouten in Privé vonden de bekende
Nederlanders minder erg dan de schending van hun privacy, zei ze.
Schaamde ze zich voor haar fouten, vroeg Visser. Schaamte was het niet,
zei ze, daar schoten die getroffen bekende Nederlanders ook niets mee
op, maar ze zou het niet weer doen. Niet weer? Ook bij Big
Brother heeft roddel een functie en wordt de reality
geregisseerd voor het amusement. De mensen moeten oordelen en stemmen
over de deelnemers. Die nemen het elkaar weer kwalijk wat ze zelf doen,
namelijk nomineren. Hoe rechtschapen en eerlijk ze zich ook voordoen, de
grens tussen moraal en schijnheiligheid blijft vaag, zeker bij zoiets
publieks als televisie.