T V V O O R A F :
Volhardende laatbloeier
HENK VAN GELDER
Hij sprak altijd met een dubbele
tong en deed dat schitterend. Sir Humphrey Appleby, de topambtenaar uit
de Engelse comedy-serie Yes (Prime) Minister, was op en top de
gladde praatjesmaker, die alles leek te doen om zijn minister met raad
en daad terzijde te staan, maar intussen alleen maar bezig was zijn
eigen meedogenloze machtspositie in stand te houden. Sir Humphrey
speelde niet eens de hoofdrol, maar de acteur Nigel Hawthorne maakte hem
met meesterhand tot de bezienswaardigste van het hele stel.
Nigel Hawthorne was al een jaar of vijftig, toen hij in 1979 die rol
kreeg, en had voordien nog maar weinig indruk gemaakt. Achteraf is dat
onbegrijpelijk, maar de BBC-documentaire Yes Sir Nigel, die
vanavond te zien is bij de NPS, laat er geen misverstanden over bestaan.
Ook als veertiger was hij nog steeds - zonder veel succes - bezig zich
uit alle macht te bewijzen tegenover zijn ouders die nooit iets in zo'n
toneelspelersbestaan hadden gezien. Verder dan wat figurantenrolletjes
kwam hij kennelijk zelden.
We zien hem in enkele piepkleine tv-scènetjes, veel te
middelmatig om op te vallen. Hij mocht een zinnetje zeggen als
voorbijganger in de populaire serie Dad's Army, omdat
één van de schrijvers hem een kansje wilde geven. Maar hij
was zo zenuwachtig dat de tweede schrijver tegen zijn compagnon zei:
"Hij is niet zo goed, hè?"
Pas met Yes Minister en later Yes Prime Minister
kwam de doorbraak. Sindsdien is Nigel Hawthorne een veelgevraagd acteur
voor de inspannendste rollen. Eerst op het toneel; hij speelde de
hoofdrol in Shadowlands, maar toen er een film van kwam, gokte
Hollywood toch liever op de veel bekendere Anthony Hopkins. Toen hij
daarna bij het National Theatre de rol had vertolkt van de
weggemanoeuvreerde broer in Richard III, en toen ook daarvan een
verfilming werd gemaakt, zag hij het al aankomen: dat zou dus Tony
Hopkins wel weer worden. Maar hij hield de rol. Later vanavond vertoont
de NPS het resultaat: een extra spannende Shakespeare in een denkbeeldig
Londen in de fascistisch ogende jaren dertig.
Pas daarna zag ook Hollywood brood in hem. Hij verscheen zelfs in een
film met Sylvester Stallone, die hem de daaropvolgende Oscar-avond niet
meer herkende, en hij speelde de rol van zijn leven in The Madness of
King George - met de barokke gekte van de excentrieke koning, maar
ook de wanhoop van de man die op heldere momenten beseft hoe hij eraan
toe is. Geen wonder dat nu ook King Lear op zijn weg is gekomen.
Hawthorne werd door de BBC gefilmd toen hij in Japan aan die rol werkte,
maar veel inzicht biedt de documentaire daarin niet. Evenmin valt er
veel op te steken van een bezoek aan Zuid-Afrika, waar hij zijn jeugd
doorbracht, en nu voor het oog van de camera een kennis van vroeger om
de hals valt.
Veel boeiender zijn de verhalen uit 's mans acteursverleden en de
passage over de abjecte manier waarop de Britse pers zich stortte op
zijn homoseksualiteit. Een stuitender krantenkop dan Sir Bumphrey
is niet te bedenken. Maar Nigel Hawthorne en zijn vriend hebben het
schandaal glansrijk overleefd. De laatbloeier laat zich niet meer uit
het veld slaan.
Yes Sir Nigel, Ned.3, 20.50-21.55u.