NIEUWSSELECTIE
KORT NIEUWS
RADIO & TELEVISIE
MEDIA
S e l e c t i e
Televisie
Radio
|
B E E L D :
Ongelukken
Maarten Huygen
Bij RTL4-nieuws heette het nog
een "onafhankelijke commissie" die geoordeeld had dat de KLM veilig was.
De NOS had het over een "onafhankelijke commissie, ingesteld door de
KLM". Afhankelijk dus, want in opdracht van de luchtvaartmaatschappij.
Netwerk kwam met drie voorbeelden van slecht onderhoud. Twee had
de commissie over het hoofd gezien. In die uitzending meen ik het woord
"onafhankelijk" niet meer te hebben gehoord, terecht, want het is gewoon
een commissie.
Wat is het Nederlandse nieuwsjargon toch vastgebakken aan dat woord
"onafhankelijk". Het is als de dikkerd die het altijd over zijn
diëten heeft. De essentie van het poldermodel is juist dat de
commissies vol afhankelijke mensen zitten die na lang steggelen tot een
conclusie komen. Als de commissies of toezichtsorganen echt
onafhankelijk worden, gaan we nog eens wat zien. Een andere vraag is of
Netwerk met haar drie voorbeelden heeft aangetoond dat de KLM
onveilig is. Het viel me mee. Een KLM-toestel steeg op uit Bangkok met
een reservestuurknuppel voor de tweede piloot waar 12 centimeter speling
in zat. Tegen de regels, maar die tweede knuppel is zelden onmisbaar.
Het schijnt vorig jaar bij al die miljoenen vluchten in de wereld twee
keer te zijn voorgekomen dat de gezagvoerder achter zijn knuppel in
elkaar zakte zodat de reservestuurknuppel nodig was. Maar de tweede
piloot had in dat geval natuurlijk ook op de stoel van de gezagvoerder
kunnen gaan zitten, tenzij die de stuurknuppel zodanig in de houdgreep
had dat... Dan zijn er nog al die knoppen voor sturing en de
automatische piloot. Wel erg onwaarschijnlijk dat zoiets mis gaat op die
ene vlucht. Maar tegen de regels was die ene vlucht zeker en de
commissievoorzitter was ervan op de hoogte. De twee andere voorbeelden
waren een houtje-touwtje reparatie door de piloot in het primitieve
vliegveld van Khartoem en de slechte reparatie van een brandstoflek.
Goed speurwerk van Netwerk, maar ik miste de context van de dagelijkse
vliegpraktijk en van andere luchtvaartmaatschappijen. Misschien komt dat
nog. Opmerkelijk dat de KLM-piloten de verontwaardigde
onderhoudstechnici niet steunen. Ik zou er meer over willen weten. In
Enschede is het ongeluk al gebeurd, dus vuurwerkhandel is bewezen
gevaarlijk. In afwachting van de "Onafhankelijke Commissie" Vuurwerk
heeft het TNO al bekendgemaakt dat de etiketten op de dozen niet deugen.
Dat was nog eens een onafhankelijk geluid. Er kan veel misgaan. RTL4
heeft series aangekocht over grote ongelukken in het verleden, rijkelijk
geïllustreerd met verwrongen staal en beton en computergeanimeerde
instortingen. Maandagavond deel drie uit de Britse serie
Gevaarlijke Gebouwen en gisteren het slot van de serie
Treinrampen. Ik zag een flexibel dak dat bezweek onder plassen
regenwater, een Australische kokerbalkbrug die het begaf, een stalen
hangbrug die tijdens het spitsuur helemaal instortte omdat een enkel
slecht gegoten stalen oog het begaf. Wel vijf, zes keer zag ik die brug
met geanimeerde computerbeelden het water in zwiepen. Gisteren kon ik
gruwelen over treinrampen. Ik zag botsingen met auto's en sabotage-
acties door terroristen of door verveelde tieners, met gewonden en
doden, goede recepten voor wie zoiets overweegt. Kenmerkend voor
dergelijke films is het trage tempo en de vele herhalingen van het bots-
en breekgeweld. Ze kunnen worden onderbroken door reclame, eigen
telefoontjes, zappen naar andere uitzendingen en je mist niets. Twintig
minuten om een gevaarlijke Amerikaanse spoorwegovergang voor een
verkeerslicht te behandelen. Als het verkeerslicht op rood stond, bleven
sommige auto's op het spoor staan en zo verloor een omwonende, die al
jaren had gewaarschuwd, zijn dochter. Ze zat in de wachtende schoolbus
die door de trein werd gegrepen. Genoeg om de deur niet meer uit te
gaan, maar pas op, het eigen huis kan ook ondeugdelijk zijn. Wanneer
heeft een onafhankelijke commissie het voor het laatst
geïnspecteerd?
|
NRC Webpagina's
30 AUGUSTUS 2000
( a d v e r t e n t i e s )
|