B E E L D :
Volgens het boekje
Bas Blokker
Het was uitjesweekend, dus was
het allemaal uitjes-tv. Sail 2000 en de Uitmarkt zijn doodgecoverd.
Iedere bezoeker had wel iemand met een microfoon bij zich die vroeg
waar-die naar keek en hoe-die het vond.
De AVRO - altijd al de nationale omroep willen zijn - had zich helemaal
gestort op de twee evenementen (uitje waar tv-rechten op rusten) en van
's middags tot 's avonds laat zagen we water en mensenmassa's in
Amsterdam. En de twee typerende vormen van televisiejournalistiek die
het evenement nu eenmaal met zich meebrengt, het (openings- of slot-
)concert en de impressie. Beginnen we even met wat de AVRO (en de meeste
andere omroepen ook) al veertig jaar onder een impressie verstaat.
Minstens veertien camera's en die laat je om te beginnen van heel grote
hoogte een menigte filmen. Of een panorama van de stad. Dan wandelende
mensen met de telelens. Een boot altijd van schuin onder de boeg, met
tegenlicht. Wat een impressie zou móeten doen, een beeld geven
van hoe één bepaald iets er op een bepaald moment uitziet,
doet de AVRO-impressie juist niet. De impressie van Sail 2000 kunnen we
in 2005 gewoon opnieuw uitzenden. Geen mens zal het verschil zien. Of je
nou deze driemaster vertraagd ziet dobberen of een andere. En elke keer
slaat er wel een roeibootje om, dat de regisseur ons drie keer laat
zien. Dat je er thuis voor de tv om kan lachen. En alles op muziek van
de standaard-cd Van ronkende gitaarsolo tot vioolconcert.
Zo onmuzikaal als de impressie is, zo onbeeldend is het concert. Ook
hier is de vormentaal al veertig jaar ongewijzigd. Een klarinet snijdt
verticaal door het beeld, een saxofoon diagonaal en bij een gitaarsolo
zoom je in op pielende vingers. Ergens in Hilversum moet een Handboek
muziektelevisie liggen met deze vereisten erin.
Omdat verder de hele Nederlandse televisie zich wentelde in de
herhaling, had de laatste Zomergasten van het seizoen weinig
concurrentie. De avond van komiek Raoul Heertje was veruit de aardigste
aflevering die ik van dit rijtje heb gezien. Kan te maken hebben met het
feit dat Heertjes geboortejaar, 1963, ook het mijne is, en dat ik zijn
openingsselectie van Een van de acht ("vind ik goed gekozen van
mezelf"), Catweazle en Swiebertje dus heftig zat toe te
juichen.
Het had ook te maken met de impliciete boodschap dat televisie ("een
medium zo plat als een dubbeltje", volgens Heertje) bij Heertje alleen
de emoties van ontroering en vrolijkheid teweegbrengt. En dat er dus
heel veel te lachen en te slikken viel in alle fragmenten. En dat die
emoties al even onuitgesproken samenvloeiden in het eerste fragment van
Een van de acht, waar een moeder van elf zonen een Singer-
naaimachine won en mompelde 'Wat een droom!', en in het laatste, het
leven van de koningspinguïn. Maar de kwaliteit van de avond had
vooral te maken met de wisselwerking tussen de uitermate ontspannen
Heertje en de vormelijke presentator Adriaan van Dis. Heertje had geen
bijzonder interessante kijk op televisie. Vroeg Van Dis: "Waarom laat je
dit zien", dan zei Heertje: "Vind ik gewoon leuk". Maar hij lokte Van
Dis zijn leunstoel uit met kleine plagerijtjes. Heertje: "Krijg ik nog
wijn?" Van Dis: "Ik bepaal of er wijn komt." Heertje: "Wanneer bepaal
jij of er wijn komt?" Van Dis: "Wanneer mij dat schikt." Heertje: "We
zijn toch volwassen mensen, we zitten hier al een uur te lullen."
Het aardige van Van Dis is dat hij in eerste instantie slecht tegen
dergelijke ontregelingen kan, maar dat hij zich er uiteindelijk door
laat prikkelen tot een veel alertere houding. Vorig seizoen gebeurde min
of meer hetzelfde in een uitzending met Sonja Barend. Dat was ook het
hoogtepunt van de reeks. Gasten van volgend seizoen, denk erom: Adriaan
plagen, dat is het recept voor een interessante avond. Dus als hij
vraagt: "Mag dat, grapjes maken over arabieren of over zwarte mensen?",
antwoordt dan net als Raoul Heertje: "Ik maak wel eens grappen over
zwarte mensen - negers, zoals ik ze ook wel eens noem."