F I L M V O O R A F :
Blair Witch avant la lettre
DANA LINSSEN
Wacht even. Vier mannen die een
kanotochtje maken in de wildernis, een geestelijk gehandicapte jongen
die banjo speelt en dan wordt een van die mannen verkracht en iemand
anders vermoord. En dat noem jij een film? Zo ongeveer moet het
gesprekje op het kantoor van de Warner Bros. studio hebben geklonken,
ergens begin jaren zeventig. Dirty Harry, A Clockwork
Orange, The Exorcist en Mean Streets waren net uitge
komen, of stonden op de rol. Buiten of net binnen het grote
Hollywoodbouwwerk van studio's, sterren en succesformules was een
generatie filmmakers aan het werk met een eigen geluid en ze wisten met
die per soonlijke producties zonder glamour ook nog een publiek te
overtuigen.
Maar een film over een survivaltochtje van vier stadse rakkers? Die
peddelend op de Chattooga-rivier, ergens tussen onneembare Appalachen
mot krijgen met de streekbewoners, een tandeloos en achterlijk gebroed,
het resultaat van generaties inteelt? De Engelse regisseur John Boorman
was bovendien niet zo maar een outsider, zoals Martin Scorsese, Francis
Ford Coppola, Steven Spielberg en William Friedkin dat waren. Hij was
zowat geboren op de drempel van de Londense Shepperton-studio's.
Alle verontwaardiging van de Warner-bazen ten spijt, de rest is zoals
dat heet, geschiedenis. Deliverance werd gemaakt. Burt Reynolds,
John Voight, Ned Beatty en Ronny Cox werden gecast in de hoofdrollen,
het ijzingwekkende verhaal van scenarist James Dickey (die zijn eigen
boek tot scenario bewerkte) en het ogenschijnlijk eenvoudige camerawerk
van de Hongaarse director of photography Vilmos Zsigmond (in 1977 een
Oscar voor de fotografie van Close Encounters of the Third Kind)
deden de rest.
Het was 1972, de Vietnam-oorlog was in volle gang, ergens in de
Republikeinse hoofdkwartieren begon het te rommelen en daar ver in het
Appalachen-gebergte werd het laatste restje menselijke waardigheid
zorgvuldig onttakeld. Deliverance is een avonturenfilm, maar ook
een psychologische thriller. Wie vorig jaar van The Blair Witch
Project heeft genoten, zal Deliverance ook naar waarde weten
te schatten. Hier geen bovennatuurlijke verschijnselen of hekserij, maar
het onberedeneerde kwaad dat in de mens zelf huist.
Je hebt een goede baan, een leuk huis, een lieve vrouw en een aardig
kind, waarom ben je dan hier in de wildernis, met mij, vraagt Burt
Reynolds aan het begin van de film aan zijn drie vrienden. Eerst ontpopt
hij zich nog als stoere advocaat van de duivel, maar later, als de
geluiden van de nacht, het gefluister en het geritsel van de struiken
zijn gekomen, staat ook zijn gezicht strak. Wanneer groeit het besef dat
zij daar wel eens niet levend vandaan zullen komen? De ontreddering en
radeloosheid van die mannen is hartverscheurend en angstaanjagend
tegelijk.
Deliverance (John Boorman, 1972, VS), Canvas, 22.50-0.35u.