U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.
24/7 Media Europe ad
N R C   H A N D E L S B L A D  -  R A D I O  &   T E L E V I S I E
NIEUWS  TEGENSPRAAK  SUPPLEMENT  DOSSIERS  ARCHIEF  ADVERTENTIES   SERVICE

 NIEUWSSELECTIE 
 KORT NIEUWS 
 RADIO & TELEVISIE 
 MEDIA 


S e l e c t i e


Televisie

Radio

F I L M   V O O R A F :
Dood aan het sterretje!

MARTIJN MEIJER
"Look out, Cliff!!", schreeuwt Rick, de puisterige sociologiestudent, in de laatste aflevering van de comedy-serie The Young Ones. Het anarchistische viertal rijdt in een bus dwars door een billboard van Cliff Richard en valt in een afgrond te pletter. Rick stierf, maar zijn nagedachtenis zou de Britse komiek Rik Mayall de rest van zijn carrière blijven achtervolgen.

Bring me the head of Mavis Davis (1998), waarin Mayall de platenbaas Marty Starr speelt, is een speelfilm die met een beperkt budget en veel haast gemaakt lijkt. Critici vonden het destijds een flauw, vlak product, Mayall onwaardig. Op tv-formaat komt de film meer tot zijn recht: Mavis Davis biedt een cynisch kijkje in de popindustrie waarbij handig van clichés gebruik wordt gemaakt.

Natuurlijk, de platenbaas is schijnheilig, laf en egoïstisch, en het zangeresje Marla Dorland, voorheen Mavis Davis (gespeeld door Jane Horrocks, 'Bubble' uit Absolutely Fabulous) is blond en dom. Marty Starr lijdt aan geldgebrek en de carrière van zijn sterretje zit in het slop. Er zit niets anders op dan haar te vermoorden, concludeert Starr, nadat hij uit de statistieken heeft geleerd dat de dood van een popmuzikant voor een enorme stijging van de verkoopcijfers zorgt.

De terugkerende grap is dat Starr er maar niet in slaagt Marla Dorland te vermoorden; de hitman Clint die hij inhuurt, vermoordt iedereen behalve Marla. Jammer genoeg, zou je bijna zeggen, want de plastic popliedjes die ze kweelt op haar onfortuinlijke tournee lijken bedacht om de luisteraar te tergen.

Erg geestig is Starrs monoloog bij de jukebox over Elvis, die het fatsoen had er tussenuit te knijpen toen hij geen hits meer scoorde. Of de dialoog tussen de zware jongens die Starr lastigvallen over een oude lening, een Pulp Fiction-pastiche: "Weet je hoe piepers heten in Parijs?" Uiteindelijk ontaardt het cynisme van de film in sentiment: de doortrapte Starr slaagt er niet in om echt slecht te zijn. Hij heeft ook gevoelens. En zo wordt de film op het nippertje om zeep geholpen.

Bring me the head of Mavis Davis (John Henderson, GB, 1998), BBC1, 23.20-01.00u.

NRC Webpagina's
25 AUGUSTUS 2000


( a d v e r t e n t i e s )

24/7 Media Europe ad

24/7 Media Europe ad

    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC Handelsblad