B E E L D :
Leeglopers
Bas Blokker
Het kan dus ook in tien
seconden. KRO-presentatrice Anita Witzier bewees dat gisteren. Ze liep
door zo maar een winkelstraat, klampte daar zo maar mensen aan en zei
dat ze "een programma over liefde" wilde maken. We zagen in
beeldenreeksen van telkens luttele seconden de branie van elf-,
twaalfjarige jochies langskomen, een man die verliefd was op zijn paard,
een zwangere vrouw die zei dat zij haar "buik vol" had van liefde. En
toen had Witzier ineens een vrouw aan de haak die, in niet veel meer dan
tien seconden, een hartverscheurend beeld gaf van haar huwelijk. Haar
man was na een operatie nooit meer dezelfde geworden, kon haar niet meer
geven waar ze behoefte aan had en nu zat zij de jaren maar zo'n beetje
uit, zei ze.
Wat de anonieme vrouw bezielde om, tussen de bakker en de slager door,
voor het oog van KRO-Nederland haar ziel en zaligheid (en ongevraagd ook
die van haar man) uit te storten, zullen we nooit weten. Daar gaat het
ook niet om. Ze liep leeg - zo heet dat. En daar gaat het om.
Nu gaat het programma van Witzier, Memories, over bijzondere
herinneringen aan de liefde. Oudere mensen vertellen uitgebreid over
verloren jeugdliefdes en aan het eind worden ze even herenigd. De
winkelende mevrouw was slechts een intermezzo en haar levensverdriet
paste op geen enkele manier bij de rest van het programma. Maar een
leeglopende vrouw, die laat je als televisiemaker gewoonweg niet
schieten. Die moet op tv. Dat is mooie televisie, zoals Mart
Smeets altijd zegt wanneer een wielrenner het snot uit zijn neus jankt
na een gewonnen etappe.
Leeglopende mensen als hoogste goed voor televisiemakers. Dat geldt voor
de VPRO net zo goed als voor de EO. Voor commerciële zenders
evengoed als voor de publieke omroep. Of je nu Henk heet, en je bent
hoogleraar Kunst en Maatschappij en Zomergast, of Aad en Esther, en je
bent fotomodel en nagelvijlster en Blind Match - de tv-maker wil alleen
maar horen wat je zieleroerselen zijn. Het mag variëren van 'ik ben
best wel een spontane meid' (Esther) of 'ik heb overal schijt aan' (Aad)
tot 'ik heb mechanismen ontwikkeld om mijzelf als een baron van
Münchhausen aan mijn haren uit het moeras van de werkelijkheid te
trekken' (Henk). Maar leeglopen zul je. Anders ben je geen mooie
televisie.
Aan de hand van de langlopende VPRO-reeks Zomergasten is die
preoccupatie met de psychologie het beste vast te stellen. Ooit was de
Zomergast een bijzondere persoon die een proeve van zijn culturele
bagage aan de kijker gaf. Misschien zijn de bijzondere Nederlanders
domweg òpgeraakt. Het doel van het programma is verschoven van de
vertoning van interessante televisie- of filmfragmenten, naar de
vertoning van laxerende beelden om de gast te laten leeglopen.
Gisteren was de Zomergast dus Henk van Os, oud-directeur van het
Rijksmuseum en bekend van zijn korte tv-uitzendingen over beeldende
kunst, waarbij hij met de mimiek van een weerman schilderijen opent voor
mensen die niet van schilderijen houden. Het eerste fragment dat hij
liet zien kwam uit een Franse film, een jongen die als een soort
sandwichman in een fles door de stad loopt en het leven door zijn
oogluikje gadeslaat. Het gesprek daarna ging niet over de esthetiek van
die film, of over de betekenis van de Franse Nouvelle Vague voor de
beeldcultuur - waarvoor kunsthistoricus Van Os toch uitstekend
gekwalificeerd is. Nee, presentator Adriaan van Dis begon meteen te
therapeuteren in de persoon Henk van Os. Loopt die soms ook in een fles
rond?
Het is een rare vorm van holisme. De waarheid is groot en zit in ieder
van ons verborgen. Dus doet het er ook niet meer toe of je hem uit Henk
trekt of uit Aad en Esther. Dan kan Jerry Springer haar misschien
evengoed vinden als Paul Witteman. Omdat Van Dis beschaafd is, vraagt
hij soms 'ga ik te ver?' En omdat Van Os zijn gastheer niet wil
teleurstellen, komt hij hem tegemoet met die 'theorie' over de baron van
Münchhausen, waarmee hij verder alle suggesties pareert. "Het
blijft 2 uur en 52 minuten raadsel", concludeerde Van Dis om twaalf uur
's nachts. Dan had Anita Witzier dat toch sneller gedaan.