U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.
24/7 Media Europe ad
N R C   H A N D E L S B L A D  -  E C O N O M I E
NIEUWS  TEGENSPRAAK  SUPPLEMENT  DOSSIERS  ARCHIEF  ADVERTENTIES   SERVICE

 NIEUWSSELECTIE 
 KORT NIEUWS 
 RADIO & TELEVISIE 
 MEDIA 

S c h a k e l s
Hedson

Dossier Elektronisch Zakendoen


Hedson automatiseert de intercedente


Bedrijven uit de 'oude' economie stomen zich klaar voor het internettijdperk en investeren miljoenen in projecten op het wereldwijde web. Geld verdienen op internet, hoe gaat dat? Randstad opende een volledig virtueel uitzendbureau op internet.

Door onze redacteur JOCHEN VAN BARSCHOT

AMSTERDAM, 21 AUG. Uitzendkrachten 100 procent geautomatiseerd uitzenden naar een bedrijf kan best, technisch gezien. "Maar 85 procent geautomatiseerd werkt beter en is nog steeds heel vernieuwend", zegt directeur Ben Noteboom van Hedson, het onlangs geopende uitzendbureau van Randstad op internet. "Die 15 procent persoonlijk contact die er nog aan te pas komt is van vitaal belang."

Wie zich inschrijft als uitzendkracht op www.hedson.com moet een aantal gegevens achterlaten en wordt vervolgens binnen een half uur gebeld voor een telefonisch sollicitatiegesprek. "Dat is het enige contact dat een uitzendkracht met ons heeft voor we hem naar een bedrijf sturen", aldus Noteboom. "Tijdens dat gesprek, dat ongeveer een half uurtje duurt, moeten we dus een nauwkeurige inschatting kunnen maken wat iemand kan en voor welke banen hij geschikt is."

Naast standaardcriteria als werkervaring en opleidingsniveau onderzoekt Hedson ook een aantal 'zachte criteria' aan de hand van een psychologische test. "We hebben een zeer nauwkeurige test ontwikkeld, die het mogelijk maakt om aan de hand van gerichte vragen eigenschappen van mensen te 'meten', bijvoorbeeld iemands praktische intelligentie." Het systeem is volgens Noteboom uitvoerig getest en levert in meer dan 95 procent van alle gevallen een juiste inschatting.

Werkgevers melden zich eveneens via internet aan en kunnen op de website aangeven wat voor uitzendkrachten ze zoeken. Aan de hand van de opgegeven kwalificaties zoekt het systeem van Hedson uitzendkrachten die voldoen aan de criteria van de inlener. Een werkgever krijgt dus la minute inzicht in het actuele aanbod van personeel. "Wat we in feite hebben gedaan is het werk van de intercedente automatiseren."

Als een werkgever meer uitzendkrachten nodig heeft dan er volgens het systeem op dat moment zijn, geeft de computer ook aan welke criteria de inlener moet aanpassen om wel aan voldoende personeel te komen. "Werkgevers weten precies wat ze krijgen. We zijn volkomen helder over wat voor mensen wel en niet beschikbaar zijn. Bedrijven bepalen dus zelf of ze iemand nemen die lager gekwalificeerd is."

In het Hedson-systeem zitten meer foefjes. Zo krijgt een werkgever die twintig uitzendkrachten nodig heeft, automatisch het advies er 22 te bestellen. "De ervaring leert dat er altijd wel een paar niet komen opdagen. Dus als je er 22 bestelt, komen er gemiddeld twintig." Als alle 22 uitzendkrachten onverhoopt toch komen opdagen, moet de inlener ze overigens wel allemaal nemen. Immers: " Besteld is besteld", aldus Noteboom.

Een andere eigenschap van uitzendkrachten is volgens Noteboom dat ze vaak slecht bereikbaar zijn. Dat is niet handig voor een bedrijf als Hedson, dat beoogt bedrijven razendsnel van personeel te voorzien - "een werkgever die on line een aantal uitzendkrachten uit het aanbod geselecteerd heeft krijgt binnen vier uur uitsluitsel of die ook daadwerkelijk kunnen komen". Noteboom heeft wat op het bereikbaarheidsprobleem gevonden: "We geven al onze uitzendkrachten, zodra ze twee weken voor ons werken, gratis een mobiele telefoon. Dan kunnen we ze tenminste altijd bereiken."

Sinds de start van Hedson, een paar weken geleden, hebben zich 1.500 uitzendkrachten ingeschreven en 160 bedrijven gemeld. Pas enige tientallen uitzendkrachten zijn via Hedson aan het werk. "Onze database moet nog een beetje groeien voor we vraag en aanbod snel op elkaar kunnen afstemmen." Hedson kan niet putten uit het aanbod van andere uitzendbureaus van Randstad. , ,Wij werken volstrekt zelfstandig, dus los van de rest van Randstad." De Randstad-uitzendbureaus kunnen Hedson op hun beurt wel als leverancier van personeel gebruiken. "Dan zijn ze gewoon klant van ons." Dat geldt overigens niet alleen voor Randstadbureaus. "Vedior mag ook best mensen bij ons inlenen. " Volgens Noteboom is het voor andere uitzendbureaus interessant om Hedson als een soort "groothandel" te gebruiken. "Onze marges liggen veel lager dan die van een gewoon uitzendbureau. Wij berekenen 65 eurocent commissie per gewerkt uur. Reguliere bureaus zitten op zo'n 5 gulden per uur. Als die ons als tussenpersoon gebruiken, kunnen ze dus nog steeds een behoorlijke winstmarge behalen."

Noteboom is niet bang dat Hedson andere Randstad-filialen zal beconcurreren. "Veel inleners willen allerlei aanvullende dienstverlening, die ze bij Hedson niet krijgen, maar bij een gewoon uitzendbureau wel." Een klein beetje kannibalisatie is volgens Noteboom niet eens slecht. "Stel nou dat we vijf procent van de Randstad-bureaus afpakken, dan doen we dat waarschijnlijk bij de concurrenten ook."

Concurrentie op internet heeft Hedson voor zover Noteboom weet nog niet. " Volgens mij zijn wij het enige uitzendbureau dat volledig via internet uitzendt. Alleen in Engeland is een bemiddelingsbureau dat vraag en aanbod op internet bij elkaar brengt, maar niet zelf als werkgever fungeert, zoals wij. "

Groot-Brittannië, waar Randstad nog nauwelijks actief is, is de tweede markt waar het uitzendconcern Hedson wil introduceren. "Dit is misschien een manier om die markt open te breken." Een internetuitzendbureau opzetten is goedkoop: "Je hebt immers geen netwerk van vestigingen nodig."

Randstad investeert dit jaar 15 miljoen euro in Hedson. Zoals de meeste internetbedrijven is Hedson voorlopig verliesgevend. In het tweede jaar hoopt Noteboom echter al winst te maken. "Nieuwe activiteiten opzetten op internet is natuurlijk leuk, maar het moet wel levensvatbaar zijn."

Dit is deel vijf in een serie over zakendoen op internet. Eerdere afleveringen verschenen op 12, 14, 15 en 19 augustus.

NRC Webpagina's
21 AUGUSTUS 2000


( a d v e r t e n t i e s )

24/7 Media Europe ad

24/7 Media Europe ad

    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC Handelsblad