T V V O O R A F :
Soesa rond een stofzuiger
HENK VAN GELDER
De laconieke commentaarstem van
Roelof Kiers verwijst in één zinnetje nog even naar de
commotie die eerder dat jaar was ontstaan. In beeld, op de set van de
Zappa-film 200 Motels, verschijnt een stofzuiger die een eigen
leven lijkt te leiden - en dan zegt Kiers: "De stofzuiger van Frank
Zappa, een apparaat met ongedachte mogelijkheden, speelt ook in 200
Motels een opvallende rol." Nu de VPRO het uit 1971 daterende
programma vanavond laat herhaalt in Weerzien op 3, heeft dit
zinnetje zijn lading verloren. Want hoe zat dat dan met die stofzuiger?
Een half jaar eerder, in februari 1971, vertoonde de VPRO een eveneens
door Kiers gemaakt tv-portret van Zappa. Het ging zo ongeveer over alle
aspecten van 's mans leven en werken, maar het trok vooral de aandacht
door één korte scène waarin Zappa speels een
stofzuigerslang op een ontblote vrouwenborst plaatste. Dat was genoeg om
het land op stelten te zetten. Het volksgevoel werd, als gewoonlijk,
vertolkt in een hoofdartikel in de Telegraaf: "Wanneer men via
een indringend massamedium als de televisie, op de manier als de VPRO
dat deed, de wijze van leven van de heer Zappa belicht, dan werkt men op
een onverantwoordelijke wijze mee aan de ontwrichting van normen, zonder
welke, hoezeer deze ook kunnen veranderen, de maatschappij zich niet kan
handhaven."
Het regende klachten bij de Amsterdamse justitie en het toenmalige
ministerie van Cultuur, Recreatie en Maatschappelijk Werk. Beide
beloofden een onderzoek in te stellen. Daarna werd het stil. Van een
aanklacht is niets meer vernomen. Zo liep de zaak met een sisser af.
Maar toen Kiers vervolgens de documentaire Frank Zappa filmt 200
Motels maakte, kon hij de verleiding van een onderkoeld grapje niet
weerstaan.
Dat tweede programma is in feite een ietwat lang uitgevallen making
of, zoals ze tegenwoordig bij honderden worden gemaakt:
beelden van de set waar Zappa zijn koortsige bioscoopfilm maakte en
praatjes met betrokkenen. Maar uit alles blijkt hoezeer de VPRO-ploeg
onder de indruk was van de gebeurtenissen in de Pinewood-filmstudio's
nabij Londen. Roelof Kiers en de zijnen zijn getuige van een mijlpaal in
de popcultuur - dat is de sfeer die oprijst uit hun verslag. Ze konden
destijds nog niet weten dat Zappa's 200 Motels in de
popgeschiedenis slechts een curieuze voetnoot zou worden. De enige die
er toen al een realistischer beeld van had, is de geoefende acteur
Theodore Bikel, die in de film de manager van The Mothers of Invention
speelde. "Dit wordt een complete flop, een chaos, of een meesterwerk",
zegt hij. "Het één of het ander, een middenweg is er
niet."
Een aardig tijdsbeeld geeft de uitzending intussen wel. Al was het maar
omdat de als regisseur ingehuurde Tony Palmer uitlegt dat hij alles op
video zet en het geheel pas daarna op film zal overschrijven - een
techniek die nog niet eerder was toegepast. Maar was het niet boeiender
geweest om Kiers' eerste, omstreden Zappa-documentaire te herhalen? Nu
niet, aldus de VPRO, want veel fragmenten waren eerder deze zomer al te
zien in de Zappa-documentaire die Frank Scheffer maakte voor het Holland
Festival. Misschien een andere keer.
Frank Zappa filmt 200 Motels, Ned.3, 0.29-1.04u.