NIEUWSSELECTIE
KORT NIEUWS
RADIO & TELEVISIE
MEDIA
S e l e c t i e
Televisie
Radio
|
F I L M V O O R A F :
Love Stories
GERWIN TAMSMA
In een klein land is de schaduw
van een reus langer. Dankzij Krzysztof Kieslowski (1941-1996) denk je
dat alle somber kijkende Polen peinzen over een moreel vraagstuk (wat
als?), zoals Ingmar Bergman er in zijn eentje voor heeft gezorgd dat het
lange tijd lastig was om moeizaam formulerende Zweden anders te zien dan
twijfelend over de relatie tussen hun verloren geloof en hun overspel
(en wat nu?).
Acteur Jerzy Stuhr (Krakau, 1947) speelde rollen in films van Krzysztof Zanussi, Agnieska Holland en jaren zeventig-coryfee
Andrezj Wajda. Maar in de vier films die Stuhr sinds 1994 zelf
regisseerde hebben vooral zijn zes optredens voor Kieslowski diepe
sporen nagelaten. Stuhr noemt hem in het openbaar consequent 'mijn beste
vriend'. Zijn meest recente film, Duze zwierze (Het grote beest)
is gebaseerd op een onaf scenario van Kieslowski uit 1973. Zijn tweede,
tot nu toe meest succesvolle speelfilm Love Stories (Historie
milosne) droeg hij op aan de meester. Stuhr voert op gecontroleerde
en amusante wijze tegelijkertijd vier 45-jarige mannen ten tonele die
allemaal tobben met de liefde. Een pastoor ontvangt in de biechtstoel
een elfjarig meisje dat zegt zijn dochter te zijn. Een hoge militair
krijgt aan de vooravond van legeroefeningen met de Amerikanen zijn
eerste - Russische - geliefde op bezoek. Een docent heeft het te stellen
met een dichtende studente die zegt van hem te houden. En als vierde
heeft een crimineel problemen met zijn onbetrouwbare liefje, waar hij
toch niet zonder kan. Allen moeten hun handelen verantwoorden aan een
mysterieuze interviewer. In de korte samenvatting klinkt het inderdaad
als Kieslowski. Jerzy Stuhr speelt de vier rollen zelf, wat hem met zijn
Poolse Elkerlyc-gezicht goed afgaat: alleen de crimineel, niet toevallig
een vertegenwoordiger van de lagere klasse, lijkt wereldvreemd. Maar het
geheel wordt niet meer dan de som der delen, wat toch Stuhrs bedoeling
moet zijn geweest. De vier mannen nemen uiteenlopende beslissingen - ze
kiezen uit liefde voor zichzelf de gemakkelijke weg of voor zekerheid,
of uit liefde voor de ander toch voor opoffering en geduld. Maar wanneer
Stuhr in een van zijn vele verschijningen voor het laatst uit beeld is
verdwenen, blijft de grote vraag: waar ging dit over? Waar is de
noodzaak, de beklemming? Waar is de ziel van Kieslowski? Zoek.
Love Stories (Stuhr, 1997, Polen), Ned.3, 22.58-0.23u.
|
NRC Webpagina's
4 AUGUSTUS 2000
( a d v e r t e n t i e s )
|