F I L M V O O R A F :
Wyatt Earp
FRANK NOË
In het thrillergenre bestaat een
regel: als je als schrijver geen uitweg meer weet, laat dan iemand met
een getrokken revolver binnenstappen.
In Wyatt Earp (1994, Lawrence Kasdan) komt al in de eerste scène iemand met een
revolver een bar binnen - alsof de makers direct al de weg kwijt waren.
Meer dan drie uur lang wordt in Wyatt Earp feitelijk
één scène herhaald: de shoot-out. Mannen gaan op
een rijtje tegenover elkaar staan, jaspanden worden weggeschoven en
schieten maar.
Geweld is onmisbaar in de western, net als paarden, mannenvriendschap en
zonsondergangen aan de open horizon. In de literatuur heeft de
Amerikaanse schrijver Cormac McCarthy de conventies van het genre
veranderd. Paarden en zonsondergangen blijven, maar het geweld heeft bij
hem een andere lading gekregen. Het geweld is niet langer lukraak geknal
rondom een modderige kraal, maar heilig geweld - het onontkoombare
uitingsmiddel van personages die geen vrije keuze hebben. Vergeleken met
het zinloze, heidense geweld van Wyatt Earp heeft McCarthy's
geweld iets puurs, en dat maakt dat zijn westerns uitsteken boven een
fabel over beesten met hoeden en getrokken geweren.
Als jongen krijgt Wyatt Earp (Kevin Costner) van zijn vader te horen dat
familie het belangrijkste is dat er bestaat en dat de eerste klap een
daalder waard is, en in de rest van de film leeft hij naar die simpele
richtlijnen. Costner is in het begin van de film op zijn charmantst als
hij de vrouw van zijn dromen het hof maakt - met eyeliner rond zijn ogen
doet hij zijn aanzoek. In anderhalve minuut laat Kasdan het paar
vervolgens trouwen, een huis kopen, de vrouw zwanger worden, tyfus
krijgen en sterven. In een film die soms evenveel tijd neemt voor het in
beeld brengen van het inschenken van een glas whisky is dat niet zo
evenwichtig.
Kasdan heeft zo'n haast omdat hij verder wil met de eindeloze herhaling
van de shoot-out. Er is daarbij geen moreel conflict want de meeste
tegenstanders zijn anoniem, karakterloos en inwisselbaar. Er is geen
fysiek contact, geen vuil modderig aspect aan het geweld. Er is geen
twijfel, geen angst, geen walging. Alles wat geweld boeiend kan maken,
komt in Wyatt Earp dus niet aan de orde en het enige dat
overblijft zijn beesten met hoeden en getrokken geweren.
Wyatt Earp (Lawrence Kasdan, VS, 1994), RTL5, 20.30-0.00u.