U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.
24/7 Media Europe ad
N R C   H A N D E L S B L A D  -  R A D I O  &   T E L E V I S I E
NIEUWS  TEGENSPRAAK  SUPPLEMENT  DOSSIERS  ARCHIEF  ADVERTENTIES   SERVICE

 NIEUWSSELECTIE 
 KORT NIEUWS 
 RADIO & TELEVISIE 
 MEDIA 


S e l e c t i e


Televisie

Radio

V I D E O C L I P :
De smerigste clip aller tijden

BERNARD HULSMAN
De Britse popzanger Robbie Williams lijdt onder zijn verleden. Tot een jaar of vijf geleden was hij lid van Take That, de populairste van alle jongetjesgroepen die door pubermeisjes worden geadoreerd, maar door critici niet serieus worden genomen.

Williams is het enige lid van Take That dat na de opheffing van de groep een succesrijke solocarrière heeft gemaakt. En net als eerder George Michael, die ooit begon als de helft van de tienergroep Wham!, heeft Williams moeite om voor vol te worden aangezien.

De middelen die de nu 26-jarige Robbie Williams gebruikt om serieus genomen te worden, zijn degelijke popmuziek en bovenal ironie. In geen van Williams' videoclips ontbreekt snedig commentaar op het popsterrenbestaan, waarmee hij niet alleen zelf afstand neemt van zijn verleden als Take That-lid maar ook van zijn huidige bestaan. Soms keert de ironie zich tegen Williams en is het alsof hij zichzelf niet serieus neemt en ons oproept dit vooral ook niet te doen.

In zijn nieuwe video Rock DJ gaat Williams nog een stap verder om te bewijzen dat hij geen braaf tieneridool is. In het begin van de clip zit Robbie Williams in een in de grond verzonken cilinder. Rondom het gat cirkelen prachtige, maar verveeld kijkende vrouwen op rolschaatsen. Boven hen is een vrouwelijke diskjockey aan het werk. Aan hun verveling komt geen einde als Williams uit de cilinder omhoog komt en het middelpunt van de rollerdisco wordt: de vrouwen keuren Williams geen blik waardig. Ook als hij zijn hemdje uittrekt, maakt hij geen enkele indruk, ook niet op de dj. Williams kijkt even beteuterd, maar weet dan al gauw wat hij moet doen: heupwiegend als een strip-teasedanser kleedt hij zich helemaal uit. Maar zelfs zijn lid, waarover hij blijkens eerdere blikken zelf nogal tevreden is, weet de vrouwen niet te beroeren.

Williams lijkt uit het veld geslagen, maar dan neemt hij een ferm besluit: hij trekt zijn vel uit. Heel gedetailleerd en realistisch krijgen we te zien hoe zijn vel los laat van zijn vlees. Maar dit is nog niet genoeg: in de volgende bijzonder knap gemaakte beelden zien we een geheel ontvelde Williams met zijn eigen huid rondzwaaien en die de disco in slingeren. Met succes: nu pas tonen de rolschaatsende vrouwen enige interesse in hem.

Alsof dit nog niet weerzinwekkend genoeg is, gaat Williams' deconstructie verder. Hij scheurt een flinke biefstuk van zijn dij en gooit die de zaal in, tegen het gezicht aan van een vrouw, die verlekkerd aan het bloederige dijvlees begint te likken. Stukken bil gaan dezelfde weg tot Williams ten slotte is gereduceerd tot een skelet. Nu is zelfs de belangstelling van de dj gewekt: zij danst met hem en gaat daar zo in op, dat ze vergeet dat ze met iemand danst.

Vrouwen als rauw-mannenvleeseters: deze clip is een feest voor psycho- analytici. Maar Robbie Williams zelf zei er in een interview met MTV niet meer over dan: "It's just sick." Inderdaad is Rock DJ de smerigste videoclip aller tijden. Maar de weerzin wordt dragelijk gemaakt door de ironie waarmee Williams ook deze clip heeft overgoten. Zijn schalkse blikken, zijn even overdreven als vergeefse macho-poses, de tekst van het nummer ('I don't wanna be sleazy/ Baby just tease me') en de slotmededeling ('No Robbies were harmed') - alles maakt duidelijk dat we deze gruwelen vooral niet serieus moeten nemen.

NRC Webpagina's
3 AUGUSTUS 2000


( a d v e r t e n t i e s )

24/7 Media Europe ad

24/7 Media Europe ad

    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC Handelsblad