U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.
24/7 Media Europe ad
N R C   H A N D E L S B L A D  -  R A D I O  &   T E L E V I S I E
NIEUWS  TEGENSPRAAK  SUPPLEMENT  DOSSIERS  ARCHIEF  ADVERTENTIES   SERVICE

 NIEUWSSELECTIE 
 KORT NIEUWS 
 RADIO & TELEVISIE 
 MEDIA 


S e l e c t i e


Televisie

Radio

T V   V O O R A F :
Verjongen, ontnichen en nog meer docusoap


Deze week presenteerden de commerciële zenders hun plannen voor het nieuwe seizoen. Net5 wil meer dan een kleine vrouwenzender zijn. Veronica voert het aandeel docusoap verder op en verwacht veel van Big Brother 2. RTL5 blijft gedwongen bescheiden en RTL4 doet weer een poging tot verjonging. Een overzicht.

JAPKE-D. BOUMA

DE ADVERTEERDER "Er heerst een hosanna-stemming bij alle tv zenders", zegt mediastrateeg Ruud de Langen van FHV Content. Adverteerders besteedden dit voorjaar 20 tot 25 procent meer aan televisiespots dan het half jaar daarvoor en de prijzen voor spotjes stegen met ongeveer 9 procent. De stijging komt van het economisch voorspoedige tij en vooral van bedrijven die iets met de nieuwe economie (mobiele telefoons, internet) te maken hebben. Met de marktaandelen van de stations gaat het wat minder. Zo had de Holland Media Groep (RTL en Veronica) aan zijn adverteerders 33 procent marktaandeel beloofd in de doelgroep 20-49 jaar, maar is tot nu toe niet verder gekomen dan 30,6 procent. Ook SBS (Net5 en SBS6) haalde met 17,4 procent niet het voorgespiegelde percentage van 19 procent.

NET5 Van alle op Nederland gerichte televisiestations, laat Net5 dit najaar de meeste ambitie zien. Het kleine zusje van SBS6 - nu een nichezender die zich speciaal richt op jonge vrouwen tot 34 jaar moet gaan uitgroeien tot een middelgrote zender voor een breder publiek. Om dat doel te bereiken krijgt Net5 een aantal programma's dat anders op SBS6 terecht was gekomen. Zo verschijnt Gert Jan Dröge, van de AVRO weggekaapt, op Net5, alsmede het real life spektakel Robinson waarin een groep jonge mensen het met elkaar moet zien te rooien op een onbewoond eiland. Ook van de doorstart van de voormalige Veronica-comedy In de Vlaamsche Pot wordt veel verwacht.

Amerikaanse successeries als Buffy the Vampire Slayer, Felicity en Ally McBeal komen het najaar terug met nieuwe afleveringen en in het filmpakket zitten onder andere Oscar-winnaar voor beste vrouwelijke en mannelijk hoofdrol As good as it gets en My best friend's wedding.

De ambitie van Net5 wordt geprezen, maar mediakenners vragen zich tevens af of het SBS-concern zich met een uitbreiding van Net5 niet in de voet schiet. De films en programma's als Robinson en In de Vlaamsche Pot zullen publiek weglokken van SBS6, waardoor weliswaar het marktaandeel van Net5 stijgt, maar niet dat van de groep in zijn geheel. Een ander probleem waarvoor Net5 zich gesteld ziet, is hoe het grote publiek zo ver te krijgen dat het afstemt op Net5. Door het mislukken van de programma's van Paul Haenen, Rijk de Gooyer en Maarten Spanjer greep de zender al vroeg in het seizoen terug op aangekocht drama en films voor de overwegend vrouwelijke kijker. Het zal een enorme marketingcampagne vergen om de kijkers ervan te overtuigen dat er vanaf dit najaar meer te beleven is op Net5.

VERONICA Het meest opvallende bij Veronica in het nieuwe seizoen, is het enorme aantal Nederlandse docusoaps. Zo zijn er series rondom de waargebeurde dagelijkse belevenissen van parkeerwachters (Wielklem en Co) of strandgasten (paal 23), en zijn er series over de marine, het casino en het buurtleven in een straat (Goede buren, Slechte buren). RTL4-programmadirecteur Bert van der Veer mag dan vorig jaar gezegd hebben dat de docusoap 'uit' was, Kees Gerritsen van Veronica vindt dat onzin. Hij ruimde er een aantal series en een film-'slot' voor in. Mediakenners verwachten dat Veronica hierdoor gemiddeld een wat ouder publiek zal trekken. Successeries als The X-Files, Friends en Baywatch blijven. Voor de fans begint de voorheen VARA-serie Lois and Clark van voren af aan bij Veronica.Verder is het heel belangrijk voor Veronica of Big Brother II een succes wordt. Mét Big Brother scoort Veronica al gauw een marktaandeel van 12 tot 13 procent; zonder blijft het steken op 8 tot 9 procent. Big Brother krijgt een nieuwe impuls. Rolf Wouters en Daphne Deckers, die het programma vorig jaar met zichtbare tegenzin presenteerden, zijn vervangen door Veronica- omroepster Esther Duller en Beau van Erven Dorens die daarmee overstapt van RTL4 naar Veronica. Ook zijn de spelregels wat aangescherpt. Rest nog een belangrijk punt: de naam Veronica. Wat gaat het station straks doen als per september 2001 de vereniging Veronica uittreedt en haar naam meeneemt? Wordt het The Young One? Kees Gerritsen weet het nog niet. Als de vereniging Veronica doorgaat als tv-zender is het niet handig om de naam The Young One te voeren - deze doet te veel aan Veronica denken. Maar als de vereniging Veronica alleen op internet doorgaat, is The Young One juist handig omdat het al een redelijk bekende naam is.

SBS6 Bij SBS6 geen verandering in koers dit najaar. Het station blijft "de zender van het volk", zoals programmadirecteur Bart in 't Hout het omschrijft. Breed amusement dus, actiefilms en de programma's van Peter R. de Vries, Willibrord Frequin en Robert ten Brink. Verder gaat SBS6 door met De Bus. Ton van Royen gaat de live uitzendingen presenteren, nu Sylvana Simons naar RTL4 verhuist. Filmtitels bij SBS6 zijn: Men in Black, Tomorrow Never Dies en Flubber. Opmerkelijk: twee nieuwe Nederlandse politieseries bij SBS6: Wildschut en De Vries en Luifel en Luifel.

RTL4 RTL4 blijft marktaandeel verliezen (8,9 procent over de laatste vijf jaar) en het lukt nog niet om optimaal een jongere doelgroep aan te spreken. Hoewel Bert van der Veer zich daar deze week op de presentatie van de winterprogrammering niet erg ongerust over toonde ("We hadden ook 25 procent kunnen verliezen, en dan waren we er niet meer geweest.") heeft hij toch geprobeerd het tij te keren met 'verjongingsmaatregelen'. Zo komt er een jonger presentatieduo in de plaats van Hans van Willigenburg en Mireille Bekooy voor het door Unilever gesponsorde Koffietijd!, maar Van der Veer weet nog niet wie. Sylvana Simons is al wél binnen om een jongere doelgroep te interesseren voor RTL4. Zij gaat samen met Minousch Jorissen dagelijks met middagprogramma RTL Live presenteren. Nieuw, op de zondagmiddag, is de terugkeer van Carlo Boszhard en Irene Moors. Niet met een jeugdprogramma, maar met een middagmagazine waarin gekookt wordt (ook Unilever), getiteld Life and cooking. De zender gaat door met vertrouwde successen als de Soundmixshow, Goede tijden, Baantjer, Barend en Van Dorp en Wie ben ik. Mislukt is de productie Ja, ik wil een miljonair, waarin een miljonair voor het oog van de camera een vrouw selecteert en in het programma met haar trouwt. Omdat te weinig miljonairs zich aanmeldden, komen er slechts twee afleveringen van het programma in het najaar, gepresenteerd door Carlo Boszhard.

RTL5 RTL5 gaat verder als nichezender, zolang de beperking uit Brussel van kracht blijft (de zender mag uit machtsconcentratie- overwegingen niet meer dan vijf procent marktaandeel halen). Deze beperking wordt in september 2001 opgeheven. Tot die tijd blijft RTL5 louter een aanvulling op RTL4 en Veronica met sport, muziek en lifestyle (mannen in de leeftijdscategorie 20-49). Het meest opvallend in het nieuwe schema is dat het dagelijkse Business Update nog ontbreekt. Producent John de Mol Producties en de HMG kunnen het niet eens worden over het budget. RTL5-programmadirecteur Jaap Hoffman schat de kans dat Business Update doorgaat op 75 procent. Nieuw bij RTL5 is een wekelijkse talkshow van Rick Nieman, onder de titel Nieuws aan Tafel.

FOX Fox blijft een zorgenkindje in de Nederlandse televisiemarkt. Het gerucht gaat dat mediatycoon en eigenaar Rupert Murdoch op een ochtend wakker werd en besloot "te stoppen met Nederland". Sindsdien is Fox stuurloos. Het zoekt naar een partner, maar zowel de HMG als SBS tonen vooralsnog weinig belangstelling. Er ligt een gigantische voorraad aan incourante programma's op de plank (er zou 100.000 gulden zijn betaald per aflevering van de oeroude Nederlandse comedy Vrienden voor het leven) - volgens ingewijden voor zes miljoen gulden. Maar Fox blijft een interessant zendertje voor de concurrent, dat al sinds 1995 consequent 2 procent kijkcijferaandeel behaalt. Dat is veel in een competitieve markt, vooral als er zoveel adverteerders hun spotjes kwijtwillen. Zowel de HMG als SBS zouden die er graag bij willen hebben.

DE PUBLIEKEN De officiële persconferenties van de publieke omroep vinden pas in augustus plaats, maar er is al het een en ander bekend geworden.

Dit jaar worden er voor het eerst programma's over de netten verdeeld. De opvallendste verschuiving is die van Andries Knevel van TV2 naar Nederland 1 waar hij wekelijks op dinsdag, pal achter Netwerk, met zijn talkshow Het Elfde Uur terecht zal komen. Op TV2 komt een nieuw journaal, elke dag om 23.45 uur, met achtergrondreportages, financieel-economisch nieuws en berichtgeving uit Brussel. Hiervoor is extra geld uitgetrokken. Ook nieuw op TV2 is het dagelijkse Na Elven (werktitel) dat het huidige Studio NOS vervangt. Hierin dagelijks een gast en een thema. Bijvoorbeeld voetbal, film, muziek, cultuur. Ook hiervoor is een apart budget beschikbaar. Nog meer vernieuwing: een kinderblok op Nederland 3, Zappelin geheten, dat net als het Ketnet van de Belgische tv een kinderstation binnen een zender moet worden. Elke dag van 7.00 tot 9.00 en tussen 16.00 en 19.00 uur.

Nieuw op TV2 zijn verder Toppop Yeah (voorheen op Nederland 1), Lingo (van Nederland 3 afkomstig en nu gepresenteerd door Nance) en Het Gevoel van... dat van Nederland 1 komt. Grappig op TV2: een nieuwe versie van de klassieker Bartje, Being Bart, met Bart de Graaff in de titelrol ("Ik bid niet voor bruune Boon'n!").

Op Nederland 3 komt een multiculturele comedy getiteld Bradaz, keren Arjan Ederveen en Wim de Bie terug en gaan Paul de Leeuw en Hans Kesting, ondanks het nog wat onwennig ogende format, door met hun late night show. Jeroen Pauw komt van RTL4 naar BNN, op de woensdag, met een praatprogramma getiteld De Hemelpoort.

NRC Webpagina's
29 JULI 2000


( a d v e r t e n t i e s )

24/7 Media Europe ad

24/7 Media Europe ad

    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC Handelsblad