T V V O O R A F :
Verjongen, ontnichen en nog meer docusoap
Deze week presenteerden de
commerciële zenders hun plannen voor het nieuwe seizoen. Net5 wil
meer dan een kleine vrouwenzender zijn. Veronica voert het aandeel
docusoap verder op en verwacht veel van Big Brother 2. RTL5
blijft gedwongen bescheiden en RTL4 doet weer een poging tot verjonging.
Een overzicht.
JAPKE-D. BOUMA
DE ADVERTEERDER "Er heerst een hosanna-stemming bij alle
tv zenders", zegt mediastrateeg Ruud de Langen van FHV Content.
Adverteerders besteedden dit voorjaar 20 tot 25 procent meer aan
televisiespots dan het half jaar daarvoor en de prijzen voor spotjes
stegen met ongeveer 9 procent. De stijging komt van het economisch
voorspoedige tij en vooral van bedrijven die iets met de nieuwe
economie (mobiele telefoons, internet) te maken hebben. Met de
marktaandelen van de stations gaat het wat minder. Zo had de Holland
Media Groep (RTL en Veronica) aan zijn adverteerders 33 procent
marktaandeel beloofd in de doelgroep 20-49 jaar, maar is tot nu toe
niet verder gekomen dan 30,6 procent. Ook SBS (Net5 en SBS6) haalde met
17,4 procent niet het voorgespiegelde percentage van 19 procent.
NET5 Van alle op Nederland gerichte televisiestations, laat
Net5 dit najaar de meeste ambitie zien. Het kleine zusje van SBS6 - nu
een nichezender die zich speciaal richt op jonge vrouwen tot 34 jaar
moet gaan uitgroeien tot een middelgrote zender voor een breder
publiek. Om dat doel te bereiken krijgt Net5 een aantal programma's dat
anders op SBS6 terecht was gekomen. Zo verschijnt Gert Jan Dröge,
van de AVRO weggekaapt, op Net5, alsmede het real life spektakel
Robinson waarin een groep jonge mensen het met elkaar moet zien
te rooien op een onbewoond eiland. Ook van de doorstart van de
voormalige Veronica-comedy In de Vlaamsche Pot wordt veel
verwacht.
Amerikaanse successeries als Buffy the Vampire Slayer, Felicity
en Ally McBeal komen het najaar terug met nieuwe afleveringen en
in het filmpakket zitten onder andere Oscar-winnaar voor beste
vrouwelijke en mannelijk hoofdrol As good as it gets en My
best friend's wedding.
De ambitie van Net5 wordt geprezen, maar mediakenners vragen zich tevens
af of het SBS-concern zich met een uitbreiding van Net5 niet in de voet
schiet. De films en programma's als Robinson en In de
Vlaamsche Pot zullen publiek weglokken van SBS6, waardoor weliswaar
het marktaandeel van Net5 stijgt, maar niet dat van de groep in zijn
geheel. Een ander probleem waarvoor Net5 zich gesteld ziet, is hoe het
grote publiek zo ver te krijgen dat het afstemt op Net5. Door het
mislukken van de programma's van Paul Haenen, Rijk de Gooyer en Maarten
Spanjer greep de zender al vroeg in het seizoen terug op aangekocht
drama en films voor de overwegend vrouwelijke kijker. Het zal een
enorme marketingcampagne vergen om de kijkers ervan te overtuigen dat
er vanaf dit najaar meer te beleven is op Net5.
VERONICA Het meest opvallende bij Veronica in het nieuwe
seizoen, is het enorme aantal Nederlandse docusoaps. Zo zijn er series
rondom de waargebeurde dagelijkse belevenissen van parkeerwachters
(Wielklem en Co) of strandgasten (paal 23), en zijn er
series over de marine, het casino en het buurtleven in een straat
(Goede buren, Slechte buren). RTL4-programmadirecteur Bert van
der Veer mag dan vorig jaar gezegd hebben dat de docusoap 'uit' was,
Kees Gerritsen van Veronica vindt dat onzin. Hij ruimde er een aantal
series en een film-'slot' voor in. Mediakenners verwachten dat Veronica
hierdoor gemiddeld een wat ouder publiek zal trekken. Successeries als
The X-Files, Friends en Baywatch blijven. Voor de fans begint de
voorheen VARA-serie Lois and Clark van voren af aan bij
Veronica.Verder is het heel belangrijk voor Veronica of Big Brother
II een succes wordt. Mét Big Brother scoort Veronica
al gauw een marktaandeel van 12 tot 13 procent; zonder blijft het
steken op 8 tot 9 procent. Big Brother krijgt een nieuwe impuls.
Rolf Wouters en Daphne Deckers, die het programma vorig jaar met
zichtbare tegenzin presenteerden, zijn vervangen door Veronica-
omroepster Esther Duller en Beau van Erven Dorens die daarmee overstapt
van RTL4 naar Veronica. Ook zijn de spelregels wat aangescherpt. Rest
nog een belangrijk punt: de naam Veronica. Wat gaat het station straks
doen als per september 2001 de vereniging Veronica uittreedt en haar
naam meeneemt? Wordt het The Young One? Kees Gerritsen weet het nog
niet. Als de vereniging Veronica doorgaat als tv-zender is het niet
handig om de naam The Young One te voeren - deze doet te veel aan
Veronica denken. Maar als de vereniging Veronica alleen op internet
doorgaat, is The Young One juist handig omdat het al een redelijk
bekende naam is.
SBS6 Bij SBS6 geen verandering in koers dit najaar. Het station
blijft "de zender van het volk", zoals programmadirecteur Bart in 't
Hout het omschrijft. Breed amusement dus, actiefilms en de programma's
van Peter R. de Vries, Willibrord Frequin en Robert ten Brink. Verder
gaat SBS6 door met De Bus. Ton van Royen gaat de live
uitzendingen presenteren, nu Sylvana Simons naar RTL4 verhuist.
Filmtitels bij SBS6 zijn: Men in Black, Tomorrow Never
Dies en Flubber. Opmerkelijk: twee nieuwe Nederlandse
politieseries bij SBS6: Wildschut en De Vries en Luifel en
Luifel.
RTL4 RTL4 blijft marktaandeel verliezen (8,9 procent over de
laatste vijf jaar) en het lukt nog niet om optimaal een jongere
doelgroep aan te spreken. Hoewel Bert van der Veer zich daar deze week
op de presentatie van de winterprogrammering niet erg ongerust over
toonde ("We hadden ook 25 procent kunnen verliezen, en dan waren we er
niet meer geweest.") heeft hij toch geprobeerd het tij te keren met
'verjongingsmaatregelen'. Zo komt er een jonger presentatieduo in de
plaats van Hans van Willigenburg en Mireille Bekooy voor het door
Unilever gesponsorde Koffietijd!, maar Van der Veer weet nog
niet wie. Sylvana Simons is al wél binnen om een jongere
doelgroep te interesseren voor RTL4. Zij gaat samen met Minousch
Jorissen dagelijks met middagprogramma RTL Live presenteren.
Nieuw, op de zondagmiddag, is de terugkeer van Carlo Boszhard en Irene
Moors. Niet met een jeugdprogramma, maar met een middagmagazine waarin
gekookt wordt (ook Unilever), getiteld Life and cooking. De
zender gaat door met vertrouwde successen als de Soundmixshow,
Goede tijden, Baantjer, Barend en Van Dorp en
Wie ben ik. Mislukt is de productie Ja, ik wil een
miljonair, waarin een miljonair voor het oog van de camera een
vrouw selecteert en in het programma met haar trouwt. Omdat te weinig
miljonairs zich aanmeldden, komen er slechts twee afleveringen van het
programma in het najaar, gepresenteerd door Carlo Boszhard.
RTL5 RTL5 gaat verder als nichezender, zolang de beperking uit
Brussel van kracht blijft (de zender mag uit machtsconcentratie-
overwegingen niet meer dan vijf procent marktaandeel halen). Deze
beperking wordt in september 2001 opgeheven. Tot die tijd blijft RTL5
louter een aanvulling op RTL4 en Veronica met sport, muziek en
lifestyle (mannen in de leeftijdscategorie 20-49). Het meest opvallend
in het nieuwe schema is dat het dagelijkse Business Update nog
ontbreekt. Producent John de Mol Producties en de HMG kunnen het niet
eens worden over het budget. RTL5-programmadirecteur Jaap Hoffman schat
de kans dat Business Update doorgaat op 75 procent. Nieuw bij
RTL5 is een wekelijkse talkshow van Rick Nieman, onder de titel
Nieuws aan Tafel.
FOX Fox blijft een zorgenkindje in de Nederlandse
televisiemarkt. Het gerucht gaat dat mediatycoon en eigenaar Rupert
Murdoch op een ochtend wakker werd en besloot "te stoppen met
Nederland". Sindsdien is Fox stuurloos. Het zoekt naar een partner,
maar zowel de HMG als SBS tonen vooralsnog weinig belangstelling. Er
ligt een gigantische voorraad aan incourante programma's op de plank
(er zou 100.000 gulden zijn betaald per aflevering van de oeroude
Nederlandse comedy Vrienden voor het leven) - volgens ingewijden
voor zes miljoen gulden. Maar Fox blijft een interessant zendertje voor
de concurrent, dat al sinds 1995 consequent 2 procent kijkcijferaandeel
behaalt. Dat is veel in een competitieve markt, vooral als er zoveel
adverteerders hun spotjes kwijtwillen. Zowel de HMG als SBS zouden die
er graag bij willen hebben.
DE PUBLIEKEN De officiële persconferenties van de publieke
omroep vinden pas in augustus plaats, maar er is al het een en ander
bekend geworden.
Dit jaar worden er voor het eerst programma's over de netten verdeeld.
De opvallendste verschuiving is die van Andries Knevel van TV2 naar
Nederland 1 waar hij wekelijks op dinsdag, pal achter Netwerk,
met zijn talkshow Het Elfde Uur terecht zal komen. Op TV2 komt
een nieuw journaal, elke dag om 23.45 uur, met achtergrondreportages,
financieel-economisch nieuws en berichtgeving uit Brussel. Hiervoor is
extra geld uitgetrokken. Ook nieuw op TV2 is het dagelijkse Na
Elven (werktitel) dat het huidige Studio NOS vervangt. Hierin
dagelijks een gast en een thema. Bijvoorbeeld voetbal, film, muziek,
cultuur. Ook hiervoor is een apart budget beschikbaar. Nog meer
vernieuwing: een kinderblok op Nederland 3, Zappelin geheten, dat
net als het Ketnet van de Belgische tv een kinderstation binnen een
zender moet worden. Elke dag van 7.00 tot 9.00 en tussen 16.00 en 19.00
uur.
Nieuw op TV2 zijn verder Toppop Yeah (voorheen op Nederland 1),
Lingo (van Nederland 3 afkomstig en nu gepresenteerd door Nance)
en Het Gevoel van... dat van Nederland 1 komt. Grappig op TV2:
een nieuwe versie van de klassieker Bartje, Being Bart, met Bart
de Graaff in de titelrol ("Ik bid niet voor bruune Boon'n!").
Op Nederland 3 komt een multiculturele comedy getiteld Bradaz,
keren Arjan Ederveen en Wim de Bie terug en gaan Paul de Leeuw en Hans
Kesting, ondanks het nog wat onwennig ogende format, door met hun late
night show. Jeroen Pauw komt van RTL4 naar BNN, op de woensdag, met een
praatprogramma getiteld De Hemelpoort.