|
|
|
NIEUWSSELECTIE Dossier Rekeningrijden Ministerie van Verkeer en Waterstaat
|
Netelenbos geeft garantie voor 2de Coentunnel
Door een onzer redacteuren
Dit bleek gisteren bij de presentatie van een overeenkomst tussen Netelenbos en de regio Amsterdam voor verbetering van de bereikbaarheid van de noordelijke Randstad. Afgesproken is dat op de A2 en A4 richting Amsterdam bij tolpoorten 's ochtends een spitstarief wordt geheven van 5 gulden (voor abonnementhouders) of van 7,50 gulden. Als de proef na twee jaar geslaagd is, wordt er met acht jaar verlengd. Op de A2 zal tussen Abcoude en het knooppunt Holendrecht een tolpoort komen, op de A4 bij het knooppunt Badhoevedorp/aansluiting Sloten. Op de A4 was het eerst de bedoeling om meer naar het zuiden tol te heffen, om ook het verkeer naar Schiphol in te dammen. Maar de gemeente Haarlemmermeer en de provincie Noord-Holland waren hier op tegen. Rond Schiphol komen nog verkeerswerende maatregelen, maar of hier ook sprake zal zijn van rekeningrijden is nog onderwerp van discussie. Op de A1 tussen Amsterdam en Hilversum en de A5, de verlengde Westrandweg bij Hoofddorp die nu wordt aangelegd, komen betaalstroken. In het kader van het Bereikbaarheidsoffensief Randstad, waarvoor het kabinet tien miljard gulden heeft uitgetrokken, krijgt Amsterdam 1,85 miljard gulden voor de tweede Coentunnel en de Westrandweg. Hierdoor wordt de verbinding tussen Amsterdam-Noord en Schiphol sterk verbeterd. Het project kost rond de twee miljard gulden. Minister Netelenbos heeft gegarandeerd dat het rijk de 1,85 miljard gulden betaalt, ook als het niet lukt om publiek-private samenwerkingsconstructies te sluiten.
|
NRC Webpagina's 26 JULI 2000
|
Bovenkant pagina |
|