U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.
24/7 Media Europe ad
N R C   H A N D E L S B L A D  -  B I N N E N L A N D
NIEUWS  TEGENSPRAAK  SUPPLEMENT  DOSSIERS  ARCHIEF  ADVERTENTIES   SERVICE

 NIEUWSSELECTIE 
 KORT NIEUWS 
 RADIO & TELEVISIE 
 MEDIA 

S c h a k e l s
KLPD

Radardetectorshop

Flitspaal nu!

Peter Michels test Lasercontrole

Speedrader - snelheidscontroles voor Nederland


Wapenwedloop na het lasershield


Gisteren beboette de rechter het gebruik van een lasershield. Hoe nu voortaan snelheidscontroles te weren? Snufjes, weetjes, en logica van wetsovertreders.

Door onze redacteur BAS BLOKKER

AMSTERDAM, 19 JULI. Stinger Electronics in Lisse heeft de lasershields direct uit de handel gehaald. Het bezit ervan is weliswaar niet verboden door de rechterlijke uitspraak van gisteren, maar de automobilist die ze gebruikt krijgt wel een boete. Dat risico kun je je klanten niet laten lopen, vindt directeur J. de Wilde.

De rechter in Middelburg veroordeelde gisteren een 35-jarige man tot 500 gulden boete wegens het gebruik van een lasershield. De politie had geprobeerd de snelheid van zijn auto te controleren met een laserpistool, maar de lichtstraal werd door het lasershield geblokkeerd. Het meetapparaat kon dus niet vaststellen of de chauffeur te hard reed en de rechter vond dat een onaanvaardbare manier om de opsporing van strafbare feiten te dwarsbomen.

Officier van justitie J. Spee, landelijk coördinator verkeershandhaving, had tijdens de rechtszitting 2.000 gulden geëist en een voorwaardelijke celstraf van vier weken. De rechter in Middelburg vond echter dat het beleid van de overheid op dit gebied te onduidelijk is. Omdat het bezit van een lasershield wel is toegestaan, mocht de man ervan uitgaan dat hij hem ook mocht gebruiken. Daarom halveerde de rechter de boete en legde de man duizend gulden op, waarvan de helft voorwaardelijk. De advocaat gaat in hoger beroep.

Het lasershield is een van de nieuwste snufjes in de race tussen hardrijders en handhavers. Het zijn twee kastjes die als het ware een nevel van infrarood licht rond de auto verspreiden, die de laserstraal van het politie-apparaat blokkeert. De kastjes worden meestal achter de bumper of achter de grill van de auto gemonteerd, zodat ze nauwelijks zichtbaar zijn. Daarnaast is ook nog de zogeheten laserjammer in omloop.

De politie gebruikt de laserpistolen overigens alleen op provinciale wegen, volgens het Korps Landelijke Politiediensten (KLPD), niet op de snelweg. Daar gaat de wapenwedloop onverminderd verder. Op de snelweg controleert het KLPD met radar, in vaste kastjes, vanuit verplaatsbare opstellingen of, sinds enkele weken, vanuit onopvallende auto's met radarcontrole. Radarcontrole is niet perfect. Als bijvoorbeeld twee auto's tegelijkertijd langsrijden, is de foto voor justitie onbruikbaar, omdat dan niet kan worden bepaald welke van de twee de maximum snelheid overtreedt.

En ook tegen radarcontrole kan de automobilist zich wapenen. Er zijn twee populaire detectoren: de Quintezz (tegen de 900 gulden, waarschuwt op een afstand van 50 meter vóór de radar) en de Stinger Ventura (tegen de 1.900 gulden, waarschuwt op een afstand van 200 300 meter vóór de radar). Ze geven de snelrijdende chauffeur een waarschuwend piepje als hij de controle nadert. Dan kan hij afremmen tot onschuldiger snelheid en weer optrekken als het veilig is.

Een voormalige BMW-dealer uit Groningen schat dat hij de Stinger Ventura bij een op de drie nieuwe auto's moest inbouwen. Let wel, zegt hij, dat zijn dan BMW's, die zijn relatief meer geïnteresseerd in dit soort gadgets. J. de Wilde van Stinger Electronics zegt dat zijn klanten juist vooral verantwoordelijke rijders zijn. Zakelijke rijders, die geen 100 blijven rijden als het hard regent, maar die ook weten wanneer ze harder kunnen. De Wilde maakt een onderscheid tussen veilig rijden en je houden aan de maximum snelheid. "Er is geen reden waarom je 's avonds op een lege vierbaansweg, met droog weer, geen 140 zou mogen rijden." Hij pleit voor flexibele maximumsnelheden.

De Wilde ziet niet waarom hij aan zulke mensen geen spullen mag verkopen die het bekeuren onmogelijk maken. "Ze kopen die detectoren juist omdat ze veiliger willen rijden en niet steeds plotseling willen remmen als ze een flitspaal zien staan."

M. Kleiwegt van elektronicawinkel Daalmeijer in Purmerend vindt het ook "levensgevaarlijk om steeds op je teller te kijken of je niet een paar kilometer te hard gaat". Hij verkoopt daarom veel meer Quintezz'en ("honderd of meer per jaar") dan Ventura's. "De Quintezz is voor iemand die iets te hard rijdt en binnen 50 meter kan afremmen voor de controle. De Ventura is voor de snelheidsduivels. Wij verkopen er misschien twintig per jaar."

Dat er veel anti-controlesystemen op de weg zijn is duidelijk. Hoeveel het er zijn niet. Maar van een kat- en muisspel of een wapenwedloop wil Spee niet horen. Daar vindt hij de zaak te ernstig voor. Hij somt snel wat cijfers op. In dertig procent van de verkeersongevallen is te hard rijden de oorzaak. Er gaan jaarlijks zo'n 2,5 miljoen boetes uit wegens overtreding van de maximumsnelheid. En terwijl het hele land geschokt reageert op de moord op Maartje Pieck - "terecht" - sterven jaarlijks 70 kinderen op de weg, en dan staat er niet 'stop de kindermoord' in de krant.

Hij heeft "hard gestudeerd" op de juridische middelen om ook het gebruik van de radardetector te verbieden. Maar dat zit er niet in. Het ingewikkelde daarbij is dat de gewaarschuwde automobilist juist precies op tijd afremt en netjes onder de maximum snelheid blijft terwijl hij langs de controle gaat. Op de snelweg leidt dat tot een hikkende rijstijl van auto's die met 140 langsschieten en vlak voor je neus afremmen.

Juist omdat dat misschien nog wel gevaarlijker is dan in zalige onwetendheid met een lasershield continu 130 te rijden, hoopt Spee dat de overheid de verkoop van anti-controlesystemen wil verbieden. In België en Frankrijk is het bezit van radardetectoren al verboden, zegt Spee. Maar in Engeland en Duitsland is het bezit ervan juist expliciet toegestaan, aldus De Wilde.

Er wordt aan een wettelijk verbod gewerkt, zegt een woordvoerder van het ministerie van Verkeer en Waterstaat. En intussen werkt Stinger Electronics aan een nieuw prototype. Die wordt "revolutionair veel beter", zegt De Wilde. "Daar zit tien jaar radardetectie-ervaring in."

NRC Webpagina's
19 JULI 2000


( a d v e r t e n t i e s )

24/7 Media Europe ad

24/7 Media Europe ad

    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC Handelsblad