U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.
24/7 Media Europe ad
N R C   H A N D E L S B L A D  -  R A D I O  &   T E L E V I S I E
NIEUWS  TEGENSPRAAK  SUPPLEMENT  DOSSIERS  ARCHIEF  ADVERTENTIES   SERVICE

 NIEUWSSELECTIE 
 KORT NIEUWS 
 RADIO & TELEVISIE 
 MEDIA 


S e l e c t i e


Televisie

Radio

T V   V O O R A F :
Flutfilm over fenomeen

BAS BLOKKER
Goeie genade, wat heeft de NPS allemaal aangekocht? Vorige week een tamelijk suffe film over leven en werken van de Italiaanse regisseur Sergio Leone, vanavond een totaal overbodige hoera-documentaire over Clint Eastwood. "Toen maakte hij die film en daar speelden die en die in, en daarna maakte hij die film en daar speelden zus en zo in." En daartussendoor zeggen acteurs hoe professioneel hij is, hoe kalm en onverstoorbaar. En dat hij al die tijd gewoon is gebleven. "He's just a guy." Kom op zeg.

Clint Eastwood is een fenomeen. Hij is misschien geen Orson Welles of Alfred Hitchcock. Maar hij is, zoals hij zelf bescheiden zegt, wel al zes decaden iemand in Hollywood. Dat kunnen niet veel acteurs zeggen. Laat staan dat ze zelf ook films regisseren. Acht films in de afgelopen tien jaar - dat is erg veel. Alleen Woody Allen, tien op tien, overtreft hem. En het zijn goede films ook - soms.

Er valt toch best iets meer te vertellen over de overgang van acteren naar regisseren, dan alleen dat hij wel eens achter de camera ging staan bij de tv-serie Rawhide die hem als acteur beroemd maakte?

Er valt toch ook iets te zeggen over de grote verschillen tussen de films waarin hij speelde en die hij regisseerde. Hij was in de jaren zeventig de keiharde politieman in de reeks Dirty Harry-films. Hierin bereikte hij "nieuwe dieptepunten in het hersenloze geweld", schreef een criticus in 1976. Dat is dan dezelfde man die vijftien jaar later een subtiel meesterwerk zou maken over geweld, in de met prijzen overladen western Unforgiven. Dezelfde man die in de documentaire van vanavond zegt dat zijn film The outlaw Josey Wales "een aardige anti-oorlogsboodschap uitdroeg, juist in die tijd" (ook uit 1976), was in de Reagan-jaren juist de gestaalde conservatief, die zijn politieke ambities vorm gaf als burgemeester van Carmel.

Er valt toch ook wel iets te zeggen over de wonder lijke reeks van films die hij regisseerde, en waarvan hij vanavond zegt dat hij ze zelf mag uitzoeken? Waarom maakt hij dan een romantisch drama als The Bridges of Madison County, vervolgens een doorsnee politiefilm als Absolute Power en meteen daarna een pretentieus (en tamelijk mislukt) sociaalpsychologisch portret als Midnight in the Garden of good and evil? En dan weer een rechttoe rechtaan whodunnit als True Crime? Het lijkt of hij als een hond bijt in elk bot dat hem voorgehouden wordt - maar horen doen we het niet.

Mocht samensteller Robert J. Emery niks vrágen of zo? Hij moet toch een paar uur tegenover Clint Eastwood gezeten hebben, zo te zien. Ivo Niehe is er niks bij.

De Films van Clint Eastwood, Ned.3, 20.50-22.00u.

NRC Webpagina's
19 JULI 2000


( a d v e r t e n t i e s )

24/7 Media Europe ad

24/7 Media Europe ad

    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC Handelsblad