|
|
NIEUWS
TEGENSPRAAK
SUPPLEMENT
DOSSIERS
ARCHIEF
ADVERTENTIES
SERVICE
|
NIEUWSSELECTIE
|
Excite, Chello gaan samen in kabel-internet
Door een onzer redacteuren
Excite Chello heeft pas 300.000 abonnee's, maar bereikt volgens eigen zeggen via de kabel dertig miljoen huishoudens in Europa, Azië en Latijns Amerika. In de Verenigde Staten zijn beide moederconcerns, Excite At Home en United GlobalCom beiden veel groter met samen een bereik van meer dan 130 miljoen huishoudens. De nieuwe combinatie verwacht veel van de diensten die Excite, een zoekmachine die fuseerde met internetaanbieder At Home, aanbiedt aan zijn klanten. Excite heeft portals - brede websites die als startpunt voor bladeren op internet fungeren - in tien landen. Die portals hebben 8 miljoen gebruikers per maand en 500 page views (bezochte pagina's) per maand. Excite Chello krijgt 400 miljoen euro (bijna 900 miljoen gulden) mee voor investeringen en overnames. De moederconcerns United ClobalCom en Excite At Home betalen ieder een kwart van dat bedrag; investeerder John Malone van Liberty Media betaalt de helft. De moederbedrijven krijgen een belang van 43 procent in Excite Chello, 10 procent is gereserveerd voor het management en de medewerkers, 4 procent voor Liberty Media. Grootaandeelhouder in Exite At Home is het Amerikaanse telecomconcern AT&T. Chello hoopte bij de eerder aangekondigde beursgang zo'n 1,7 miljard gulden op te halen. Het bedrijf maakte afgelopen jaar een verlies van 300 miljoen gulden op een omzet van 16 miljoen gulden.
|
NRC Webpagina's 19 JULI 2000
|
Bovenkant pagina |
|