U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.
24/7 Media Europe ad
N R C   H A N D E L S B L A D  -  R A D I O  &   T E L E V I S I E
NIEUWS  TEGENSPRAAK  SUPPLEMENT  DOSSIERS  ARCHIEF  ADVERTENTIES   SERVICE

 NIEUWSSELECTIE 
 KORT NIEUWS 
 RADIO & TELEVISIE 
 MEDIA 


S e l e c t i e


Televisie

Radio

W E B   W E R E L D :
Internet vervangt krant niet

MARIE-JOSÉ KLAVER
Wat zoeken surfers op nieuwssites? Waarom lezen ze het ene artikel wel en het andere niet? De universiteit van Stanford in Palo Alto doet al vier jaar onderzoek naar de manier waarop mensen nieuws op internet consumeren.

Uit het eerste onderzoek, dat in 1997 begon, bleek dat de gemiddelde weblezer een half uur achter elkaar op verschillende sites leest en bladert. 'Gepersonaliseerd' nieuws, nieuws toegesneden op de voorkeuren van de gebruiker, vonden de deelnemers maar niets; ze waren bang belangrijk nieuws te missen. Een belangrijke uitkomst van het onderzoek was dat nieuws op het web de consumptie van andere media niet vervangt. De deelnemers lazen ook nog steeds de krant, luisterden naar de radio en keken televisie.

Bij het tweede onderzoek, waarvan de resultaten onlangs zijn gepubliceerd, gingen de wetenschappers van het Poynter Institute van Stanford zeer grondig te werk. De 67 deelnemers in Chicago en St. Petersburg (Florida) kregen een speciale bril op die aan de PC gekoppeld was zodat hun oogbewegingen werden geregistreerd. De speciaal door Stanford ontwikkelde software nam elke fixatie en doorklik op.

De uitkomsten van het onderzoek zijn een geruststelling voor traditionele media als CNN, The New York Times en NRC Handelsblad. Online lezers lezen niet zo oppervlakkig als vaak wordt gedacht. In sessies die gemiddeld 34 minuten duren roepen ze 6 verschillende sites op. Korte berichtjes worden drie keer zo vaak gelezen als langere artikelen. Daar staat tegenover dat van de eenmaal opgevraagde artikelen 75 procent wordt gelezen (lezers van papieren kranten in de Verenigde Staten lezen maar 30 procent van de artikelen uit waar ze aan begonnen zijn). Een substantieel deel van de lezers neemt ook de moeite om opiniestukken (columns en commentaren) te lezen.

Tekst is heel belangrijk. Gelikte animaties, aantrekkelijke graphics en foto's, waar online redacties steeds meer tijd en geld aan besteden, lokken geen lezers. 92 procent van de bezoekers van nieuwssites kijkt eerst naar tekst. Aan de hand van een kop of de eerste zinnen van een bericht besluiten ze of ze verder lezen of wegklikken.

Banners daarentegen trekken wel de aandacht. 45 procent van de banners werden langer dan een seconde bekeken, lang genoeg om de advertentie waar te nemen. Goed nieuws voor de traditionele media is ook dat surfers een lichte voorkeur hebben voor sites die zijn afgeleid van een krant, een televisiestation of een ander bestaand medium. 54 procent van de 211 nieuwssites die de deelnemers bezochten waren te rekenen tot de mainstream media. Tijdens de surfsessies keerde 75 procent van de deelnemers terug naar een traditionele nieuwssite. Er wordt ook meer tijd doorgebracht op sites van traditionele media. 40 procent van de deelnemers begonnen hun dagelijkse rondje nieuwssites met een bezoek aan de webpagina van hun lokale krant of omroep.

Een andere interessante uitkomst van het onderzoek is dat media ten onrechte bang zijn dat bezoekers niet meer terugkomen als ze eenmaal doorgeklikt hebben naar een externe site. Een groot deel van de bezoekers die een hyperlink volgen, keren terug naar de site die ze doorverwijst.

www.poynter.org/eyetrack2000

NRC Webpagina's
13 JULI 2000


( a d v e r t e n t i e s )

24/7 Media Europe ad

24/7 Media Europe ad

    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC Handelsblad