|
|
|
NIEUWSSELECTIE Unilever
|
CSM koopt divisie Unilever
Door een onzer redacteuren
CSM wordt door de overname de grootste leverancier ter wereld van ingrediënten voor bakkerijen, van de kleine bakker op de hoek tot grote bakkerijen van bedrijfskantines en fastfood-ketens. De Unilever- divisie heeft een omzet van 1,9 miljard gulden en telt 3.900 medewerkers. CSM krijgt daardoor een pro forma omzet van 7,5 miljard gulden en 14.600 medewerkers. Voor Unilever past de verkoop in de strategie om zich meer op grote, bekende merken te richten als Magnum-ijs en Omo-waspoeder. Zo kocht het Nederlands-Britse concern afgelopen maand voor meer dan 50 miljard gulden het Amerikaanse voedingsconcern Bestfoods met merken als Knorr en Hellmann's. Bij CSM is het belang van merkproducten als CSM-suiker, Hak en Roosvicee de laatste jaren juist gedaald tot minder dan eenderde van de omzet. CSM kocht vorig jaar voor 860 miljoen gulden de snoepdivisie Leaf, met onder meer Sportlife kauwgom, van het Finse Huhtamki. Net als toen betaalt CSM ook nu de overnamesom met geleend geld en gaat het bedrijf geen nieuwe aandelen uitgeven. "Onze balans kan het hebben", zei Vink. "En we voorkomen daarmee dat de winst per aandeel zal verwateren." Aandeelhouders reageerden enthousiast. De koers van CSM steeg vanochtend op de Amsterdamse beurs met ruim 7 procent.
|
NRC Webpagina's 11 JULI 2000
|
Bovenkant pagina |
|