U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.
24/7 Media Europe ad
N R C   H A N D E L S B L A D  -  R A D I O  &   T E L E V I S I E
NIEUWS  TEGENSPRAAK  SUPPLEMENT  DOSSIERS  ARCHIEF  ADVERTENTIES   SERVICE

 NIEUWSSELECTIE 
 KORT NIEUWS 
 RADIO & TELEVISIE 
 MEDIA 


S e l e c t i e


Televisie

Radio

F I L M   V O O R A F :
Robbery

JAPKE-D. BOUMA
Wie van plan is binnenkort een geldtrein te overvallen, moet vannacht zeker naar Robbery (1967) gaan kijken. Met pen en papier bij de hand. Nauwgezet wordt opgesomd welke ingrediënten nodig zijn voor een spectaculaire treinroof.

Een nauwkeurige stopwatch bijvoorbeeld. En een telefooncel op een strategische locatie. Verder: een verlaten parkeergarage, een louche restaurant, twee snelle auto's, drie minitrucks, een tijdbom met zenuwgas, vier diamanten, een autokerkhof, een verlaten fabriek, handboeien, een paar nijptangen en natuurlijk een bivakmuts voor elke handlanger. Het lijkt wel een boodschappenlijst voor de Gamma.

Zeer handig is ook dat tijdens de film op cruciale tijdstippen allerlei apparaten met wijzertjes in beeld komen die koortsachtig wegtikken, zenuwachtig trillen en waarop nauwkeurig kan worden afgelezen hoe hard er gereden wordt, hoe laat het is en hoeveel van welke brandstof verbruikt wordt. Zo kan er eigenlijk niets meer misgaan.

Robbery, gebaseerd op de in 1963 echt gebeurde overval op de geldtrein van Glasgow naar Londen, is een ode aan de hardware. Emoties, motieven en dagdromen ontbreken in het masterplan. Het doel is de trein, dáár gaan we naartoe en Robbery vertelt hoe dat gebeurt. Wie de boeven zijn, wat ze met elkaar hebben en wat hun achtergrond is, wordt niet verteld. Vrouwen en kinderen hebben in de film de functie van dwarsbomers. Ze steken een zebrapad over juist als de vluchtauto probeert weg te komen; of ze proberen hun man van zijn meesterwerk af te houden, zoals de vrouw van de hoofdman die, heel sixties, de hele dag achter de geraniums wodka zit te drinken. Het enige bendelid dat wél iets om zijn vrouw geeft - uiteraard een stille, sullige man met zwarte bril - zorgt er met zijn pogingen haar te bellen vrijwel eigenhandig voor dat de hele operatie mislukt.

Robbery is een zwart-wit reconstructie. De kille, nauwgezette anatomie van een roof. Met de mythe daarachter, de psychologie van de daders heeft regisseur Peter Yates (The Saint, Bullitt, The Deep) niets gedaan. Software verkoopt de Gamma niet.

Robbery (Peter Yates, 1967, UK), BBC1, 0.55-2.45u.

NRC Webpagina's
11 JULI 2000


( a d v e r t e n t i e s )

24/7 Media Europe ad

24/7 Media Europe ad

    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC Handelsblad