F I L M V O O R A F :
Robbery
JAPKE-D. BOUMA
Wie van plan is binnenkort een
geldtrein te overvallen, moet vannacht zeker naar Robbery (1967)
gaan kijken. Met pen en papier bij de hand. Nauwgezet wordt opgesomd
welke ingrediënten nodig zijn voor een spectaculaire treinroof.
Een nauwkeurige stopwatch bijvoorbeeld. En een telefooncel op een
strategische locatie. Verder: een verlaten parkeergarage, een louche
restaurant, twee snelle auto's, drie minitrucks, een tijdbom met
zenuwgas, vier diamanten, een autokerkhof, een verlaten fabriek,
handboeien, een paar nijptangen en natuurlijk een bivakmuts voor elke
handlanger. Het lijkt wel een boodschappenlijst voor de Gamma.
Zeer handig is ook dat tijdens de film op cruciale tijdstippen allerlei
apparaten met wijzertjes in beeld komen die koortsachtig wegtikken,
zenuwachtig trillen en waarop nauwkeurig kan worden afgelezen hoe hard
er gereden wordt, hoe laat het is en hoeveel van welke brandstof
verbruikt wordt. Zo kan er eigenlijk niets meer misgaan.
Robbery, gebaseerd op de in 1963 echt gebeurde overval op de
geldtrein van Glasgow naar Londen, is een ode aan de hardware.
Emoties, motieven en dagdromen ontbreken in het masterplan. Het
doel is de trein, dáár gaan we naartoe en Robbery
vertelt hoe dat gebeurt. Wie de boeven zijn, wat ze met elkaar hebben
en wat hun achtergrond is, wordt niet verteld. Vrouwen en kinderen
hebben in de film de functie van dwarsbomers. Ze steken een zebrapad
over juist als de vluchtauto probeert weg te komen; of ze proberen hun
man van zijn meesterwerk af te houden, zoals de vrouw van de hoofdman
die, heel sixties, de hele dag achter de geraniums wodka zit te
drinken. Het enige bendelid dat wél iets om zijn vrouw geeft -
uiteraard een stille, sullige man met zwarte bril - zorgt er met zijn
pogingen haar te bellen vrijwel eigenhandig voor dat de hele operatie
mislukt.
Robbery is een zwart-wit reconstructie. De kille, nauwgezette
anatomie van een roof. Met de mythe daarachter, de psychologie van de
daders heeft regisseur Peter Yates (The Saint, Bullitt,
The Deep) niets gedaan. Software verkoopt de Gamma niet.
Robbery (Peter Yates, 1967, UK), BBC1, 0.55-2.45u.