|
|
|
NIEUWSSELECTIE Dossier Elektronisch Zakendoen
|
Canada internetparadijs
MONTREAL, 11 JULI. Mobshop.com, een innoverend marktplatform op het internet, is het resultaat van een Canadees idee. Het principe, dat de mogelijkheden van het internet optimaal benut, is eenvoudig: breng een groot aantal individuele kopers van een product online samen, zodat ze als groep 50 videocamera's kunnen bestellen bij de groothandel - tegen een lagere prijs per stuk dan de camera in de winkel kost. De website van Mobshop is sinds een jaar in de lucht en "groeit agressief," zegt Jonathan Ehrlich, een van de jonge Canadese oprichters. "Wij brengen mensen samen voorafgaand aan de koop en laten ze samenwerken," legt hij uit. , ,Dit in tegenstelling tot kopers bij een veiling, die met elkaar concurreren. " Een slim Canadees idee mag het zijn, maar het hoofdkantoor van Mobshop zal nooit worden geteisterd door de sneeuwstormen van Toronto, Montréal of Calgary. Het is namelijk gevestigd in San Francisco, Californië. "Van het begin af aan stond vast dat we ons in de VS zouden vestigen", zegt Ehrlich. "We begonnen een volkomen nieuw zakenmodel, dus we hadden toegang nodig tot sleutelfiguren van de interneteconomie en beleggingswereld." Met name, legt Ehrlich uit, heerst er in San Francisco "een grotere bereidheid om risico te nemen dan in Canada." In vergelijking met het investeringsklimaat voor internetondernemers in San Francisco noemt Ehrlich de omstandigheden in Canada hooguit "neutraal tot gematigd positief". Dat is een opmerkelijk oordeel, want ondernemers buiten Noord-Amerika zouden er wat voor geven om een e-klimaat te hebben dat zo gunstig is als het Canadese. Het land heeft zo goed als alle ingrediënten voor een bruisend bestaan in de nieuwe economie. Canadezen zijn over het algemeen welvarend en goed opgeleid. Omdat ze gemiddeld ver bij elkaar vandaan wonen, is er een uitstekend telecommunicatienet opgebouwd, met de laagste telefoontarieven ter wereld en ruime beschikbaarheid van kabeltv. Ook beschikt Canada over een reeks explosief groeiende telecommunicatiebedrijven en is er geen gebrek aan jonge ondernemers met internetideeën. De Canadezen lopen wereldwijd voorop in gebruik van het internet. Sinds de Canadese regering in 1997 het streven uitsprak om "van Canada de meest aangesloten natie ter wereld te maken", heeft ruim de helft van de bevolking nu inderdaad toegang tot het internet. Samen met Zweden neemt Canada een gedeelde eerste plaats in op de ranglijst van inwoners die online bankieren (zeventien procent van de Canadezen doet dat). Bovendien is Canada sinds dit jaar het eerste land ter wereld dat al zijn openbare scholen en bibliotheken op het internet heeft aangesloten. Maar aan de andere kant is Canada tot dusverre achtergebleven bij de VS op het gebied van ondernemerschap via het internet. Hoewel Canada in 1998 een aandeel van zeven procent had in 's werelds e- commerce (vergeleken met elf procent voor heel West-Europa), bieden in vergelijking tot Amerikaanse ondernemingen aanmerkelijk minder Canadese bedrijven hun goederen of diensten online te koop aan. Bovendien gingen in 1999 in Canada slechts vier beginnende internetbedrijven naar de beurs van Toronto; aan de Amerikaanse Nasdaq werden in diezelfde periode 165 nieuwe ondernemingen genoteerd. Waar ligt dat verschil aan? Volgens Ehrlich van Mobshop "zijn ze in Canada conservatiever wat investeringen in nieuwe technologie betreft." Dat heeft volgens hem te maken met culturele verschillen: "De Amerikanen zit het risico in de genen; Canadezen hebben het vermijden van risico in hun genen," zegt hij. En vergeleken met de VS "bestaan er in Canada belemmeringen die het moeilijk maken voor beginnende ondernemingen om op gang te komen." Een recent rapport over de interneteconomie, gemaakt door ondernemers, onderschrijft dat. "Canada is in een prima positie om zijn voordeel te doen met de kansen van e-business, maar neemt de uitdaging niet agressief genoeg aan." Grotere nadruk zou nodig zijn op verbetering van het investeringsklimaat. Zo worden beleggers ontmoedigd door een kapitaalbelasting van bijna het dubbele van het Amerikaanse tarief. Hetzelfde geldt voor beleggingsregels, die een langere periode na beursgang voorschrijven voordat aandelen kunnen worden verkocht. Bovendien wordt op fiscale maatregelen aangedrongen om jong Canadees internettalent binnen te houden. Nu trekken de slimste Canadezen vaak naar de VS, waar de salarissen hoger en de belastingen lager zijn. Minister van Financiën Paul Martin kwam in zijn laatste begroting voor een belangrijk deel tegemoet aan die wensen. Hij is begonnen met lastenverlichting en gaat investeringen in beginnende internetbedrijven fiscaal aantrekkelijker maken. Dit is het vierde deel in een serie artikelen over internet.
Zie ook:
Deel 1: Internet op elke straathoek
(1 juli 2000)
|
NRC Webpagina's 11 JULI 2000
|
Bovenkant pagina |
|