U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.
24/7 Media Europe ad
N R C   H A N D E L S B L A D  -  B I N N E N L A N D
NIEUWS  TEGENSPRAAK  SUPPLEMENT  DOSSIERS  ARCHIEF  ADVERTENTIES   SERVICE

 NIEUWSSELECTIE 
 KORT NIEUWS 
 RADIO & TELEVISIE 
 MEDIA 

S c h a k e l s
Nederlandse Spoorwegen

Vereniging van Machinisten en Conducteurs


Nijpend tekort conducteurs NS

Door een onzer redacteuren
ROTTERDAM, 5 JULI. Het nijpend tekort aan conducteurs bij de Nederlandse Spoorwegen brengt de dienstregeling in gevaar. In een brief aan de ondernemingsraad onderschrijft de NS-directie de noodzaak 'vergaande structurele maatregelen' te nemen in verband met het hoge ziekteverzuim onder conducteurs. Deze maatregelen zijn onder meer het inkorten van treinen en de inzet van machinisten en vertrekassistenten als conducteur.

De NS heeft een gemiddeld ziekteverzuim van 17 procent bij de 3.400 conducteurs. Op de standplaatsen Rotterdam, Amsterdam en Utrecht is het percentage zieke conducteurs hoger, namelijk 20 procent. Volgens een woordvoerder van de NS is het bedrijf in een 'vicieuze cirkel' terechtgekomen. De spoorwegen komen 200 conducteurs tekort. Daarbij heeft de NS dit jaar nog 400 conducteurs en controleurs nodig voor het anti-agressiebeleid en bedraagt de uitstroom van conducteurs jaarlijks 200. Door het personeelstekort wordt de werkdruk voor de conducteurs hoog, waardoor zij vaker een vrije dag moeten inleveren en eerder ziek worden. De vakbonden noemen ook agressie als oorzaak van het ziekteverzuim.

De NS kampt al jaren met een personeelstekort. In maart van dit jaar is de onderneming een grootscheepse wervingscampagne voor conducteurs begonnen. "Het aantal reacties is groot, maar het aantal sollicitanten dat afvalt is hoog", aldus de woordvoerder. Het verlagen van de eisen voor conducteurs noemt de NS 'nog' geen optie. Regionale vervoerders als Syntus en vrachtvervoerder Railion (voorheen NS Cargo) zullen worden benaderd om conducteurs te leveren.

Een andere maatregel om het tekort aan conducteurs te bestrijden is het inkorten van treinen, waardoor slechts één conducteur nodig is. Vorig jaar werden de intercitytreinen van Den Haag naar Heerlen en Venlo in de zomermaanden gehalveerd. Dat zal nu weer gebeure; de NS onderzoekt of dit ook op andere trajecten haalbaar is.

Als deze ingrepen niet helpen zal de NS ingrijpen in de treindiensten. De ondernemingsraad heeft de meeste maatregelen afgewezen. De raad denkt dat het de NS niet zal helpen uit de 'negatieve spiraal' zal komen.

NRC Webpagina's
5 JULI 2000


( a d v e r t e n t i e s )

24/7 Media Europe ad

24/7 Media Europe ad

    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC Handelsblad