U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.
24/7 Media Europe ad
N R C   H A N D E L S B L A D  -  R A D I O  &   T E L E V I S I E
NIEUWS  TEGENSPRAAK  SUPPLEMENT  DOSSIERS  ARCHIEF  ADVERTENTIES   SERVICE

 NIEUWSSELECTIE 
 KORT NIEUWS 
 RADIO & TELEVISIE 
 MEDIA 


S e l e c t i e


Televisie

Radio

T V   V O O R A F :
Grozny- express

RAYMOND VAN DEN BOOGAARD
Onder al die leuke kleine videocameraatjes die je tegenwoordig kunt kopen, zijn er die resultaten boeken die vroeger waren voorbehouden aan grote apparaten voor professioneel gebruik. De Frans-Duitse cultuurzender Arte, immer in de voorhoede, heeft al een hele lowbudget fictieserie opgezet met gebruik van kleine videocamera's.

En in Nederland is er dan nu de serie Sporen van Beschaving, waarin filmmakers met zo'n cameraatje steeds een treinreis maken in gebieden waar, in de woorden van de Humanistische Omroep, 'het leven van de bewoners zwaar op de proef wordt gesteld'. Het leven betrappen, dat is kennelijk de mogelijkheid die een kleine videocamera bij uitstek biedt.

In De Trein naar Grozny van filmmaker Leo de Boer is dat inderdaad aardig gelukt. Op de dag dat in Rusland Poetin tot president wordt verkozen (25 maart j.l.) neemt De Boer de trein richting Tsjetsjenië, waar de oorlog woedt. Onderweg komen in het restauratierijtuig de tongen los bij de reizigers, ook al door het rijkelijk stromen van de wodka. Je krijgt een aardig idee van de manier waarop Russen en Kaukasiërs aan de borreltafel spreken over nationale tegenstellingen, en ook van het stille leed dat oorlog aanricht - in de vorm van een uiterst weemoedige Russische dienstplichtige, worstelend met zijn herinneringen aan gruwelen.

Jammer genoeg treedt halverwege de film een stijlbreuk op, die niet de schuld is van de filmmaker. In Tsjetsjenië zelf is het immers niet mogelijk op eigen houtje rond te lopen en te filmen, maar moet deel worden uitgemaakt van een door het Russische leger georganiseerde conducted tour. Te zien hoe dat af en toe misloopt, vanuit het standpunt van de controlerende officieren, is bijzonder interessant.

De gekozen formule van de reis geeft deze aardige film zowel een zekere eenheid, als ook een hoge mate van voorspelbaarheid. Je kunt je dan ook afvragen of het eigenlijk wel een goed idee is om aan het gebruik van minimale productiemiddelen ook een minimale inhoudelijke opzet te verbinden. Waarom zou je eigenlijk niet met die kleine camera's, en de mogelijkheden die zij bieden om mensen min of meer discreet te filmen zonder dat zij het idee hebben dat ze op tv komen, niet een film kunnen maken met veel meer pretentie, waar de stukken van afvliegen?

De trein naar Grozny, Ned. 1, 22.46-23.39u.

NRC Webpagina's
5 JULI 2000


( a d v e r t e n t i e s )

24/7 Media Europe ad

24/7 Media Europe ad

    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC Handelsblad