|
|
|
NIEUWSSELECTIE Dossier Télefonica
|
Miljoenenfestival Endemol zonder weerga
AMSTERDAM, 4 JULI. Waar zouden zij zijn zonder Big Brother? Het regent Weekend miljonairs bij Endemol, producent van de Big- Brotherserie, een tv-fenomeen dat als geen ander de fantasie van beleggers voor multimediale opbrengsten prikkelde. Het succes van Big Brother joeg de beurskoers van Endemol vorig jaar omhoog, culminerend in een 'biedingsstrijd' van kopers. Dit leidde in maart tot een bod van de Spaanse telefoon- en internet-moloch Telefónica. Het bedrijf biedt 6,2 eigen aandelen, wat het aandeel Endemol waardeert op 138 euro.
En de winnaars zijn...
Het officiële biedingsbericht van Telefónica met de details van het bod heeft maar weinig woorden nodig voor de beschrijving van de miljoenenwaterval. Een recordwaterval na een bod van een ander bedrijf, althans voor Nederlandse begrippen. De directeuren en managers worden, als de opties min of meer evenredig zijn verdeeld, miljonair dankzij hun personeelsopties. Deze opties zijn rechten om aandelen Endemol te kopen tegen een vooraf vastgestelde prijs. Endemol wil die prijs niet noemen. De opeenstapeling van oude en nieuwe opties en een nieuwe bonusregeling is zeldzaam in Nederland. Zo'n ruim gevulde bonuspot is vooral gebruikelijk bij internationale zakenbanken na een overname. Daarmee willen ze voorkomen dat het personeel de deur uitwandelt. Het menselijk kapitaal - creativiteit, netwerken en persoonlijke inzet - is hun belangrijkste bezit en zou anders plotseling waardeloos worden. Zijn er vergelijkbare voorbeelden van van zulke exhibitionistische verrijking? De vier bestuurders van vatenproducent Van Leer incasseerden samen 'maar' 20 miljoen gulden door hun opties uit te oefenen toen de Finse concurrent Huhtamki een bod deed dat 50 procent boven de beurskoers lag. Een gratis aandelenbeleggingsplan leverde veertig topmanagers van chipmachinefabrikant ASM Lithography tweeëneenhalf jaar geleden ongeveer 450 miljoen gulden op. Het opmerkelijke van de regelingen bij Endemol is overigens dat het, in tegenstelling tot de doorsnee optieregeling, de aandeelhouders geen cent kost. Op twee na: De Mol en Van den Ende stellen de aandelen beschikbaar die de managers met de opties aanschaffen. Het pakket van oude en nieuwe optieregelingen plus een bonuspot illustreert een van de kenmerken van het moderne zakendoen. Na een overname geldt: nieuwe ronde, nieuwe prijzen. Optieregelingen worden aan beleggers en het publiek verkocht met als argument dat zij de managers prikkelen tot betere prestaties en dat ze hen binden aan de onderneming. Het bod van Telefónica verbreekt die band. De opties kunnen worden verzilverd, maar om dezelfde managers en het personeel toch weer te binden komt de nieuwe eigenaar met nieuwe opties en een bonusregeling. De bonussen mogen straks worden verdeeld door De Mol, de nieuwe chief creative officer van Telefónica. De Mol en Van den Ende zijn ook de enige twee medewerkers die hun aandelen Telefónica die zij door het bod verkrijgen niet zomaar mogen verkopen, zo blijkt uit het biedingsbericht. De Mol mag de helft van zijn pakket direct verkopen als hij wil, een kwart moet hij een jaar houden en een kwart twee jaar. Van den Ende, die is afgetreden als bestuurslid en nu commissaris wordt bij Endemol, mag driekwart van zijn stukken onmiddellijk verkopen, maar moet een achtste een jaar vasthouden en een achtste twee jaar.
|
NRC Webpagina's 4 JULI 2000
|
Bovenkant pagina |
|