F I L M V O O R A F :
Moon 44
MARISKA GRAVELAND
Sommige acteurs timmeren flink
aan de weg om een groot oeuvre bij elkaar te spelen, maar worden slechts
opgemerkt door het publiek dat de moeite neemt de onderste schappen van
de videotheek te bestuderen. Michael Paré is een van die mindere
Goden. Ooit werd er nog geapplaudiseerd voor zijn rol als bandleider van
een rock 'n' roll-groep in Eddie and the Cruisers, maar
Paré zal tegenwoordig bij weinigen het hart sneller laten
kloppen.
Een tweederangs acteur is meestal direct te herkennen aan zijn
filmtitels. Space Fury, Raging Angels, Deadly
Heroes en Lunacop zijn titels die de lading prima dekken, en
geen onduidelijkheid laten bestaan omtrent de inhoud en het genre waar
Paré zich in thuisvoelt. Ook bij Moon 44 weet je direct
welk vlees je in de kuip hebt. In deze lowbudget sciencefictionfilm laat
Paré zien wat hij het beste kan: met toegeknepen ogen een
sigaretje roken, terwijl de haarlok op zijn voorhoofd de zweetdruppels
opzuigt. Dit is gelijk het enige wat Paré de hele film doet,
zodat het nooit helemaal duidelijk wordt waarom zijn gezicht eigenlijk
zo nat is.
Naar goed gebruik in dit genre, begint de film met lappen tekst die in
een sneltreinvaart ons toekomstbeeld schetsen, waarbij niet geschroomd
wordt om ingewikkelde intergalactische oorlogen in één
bijzin te beschrijven. Paré speelt een eenling die in het jaar
2038 naar een verre maan wordt gestuurd om ervoor te zorgen dat de
mijnbouw aldaar niet in handen van een vijandige multinational valt. Dat
we niet met de eerste de beste te maken hebben, maar met een ware
intellectueel, wordt duidelijk gemaakt door hem te pas en te onpas met
een grote stapel klassieke boeken te laten rondlopen. De claustrofobie
van het buitenaardse rattenhol waar gevangenen, drugshandelaren en
computernerds elkaar dicht op de huid zitten, is de voornaamste emotie,
zodat we hier duidelijk te maken hebben met pure pulp.
Paré werd in Moon 44 geregisseerd door Roland Emmerich,
die vlak daarna in Hollywood zou doorbreken met Universal Soldier
en Star Gate. De Duitse regisseur die zo graag de 'Swabian
Spielberg' wil worden genoemd - naar zijn geboortestreek rond
Stuttgart - heeft de laatste tijd vooral zijn tanden gezet in
sf/monsterfilmpastiches met patriottistische strekking zoals
Independence Day en Godzilla. Binnenkort is zijn nieuwste
film The Patriot in de bioscoop te zien, met Mel Gibson. Emmerich
heeft de bovenste plank wel gehaald, niet met kwaliteit, maar met
ontploffingen en star power.
Moon 44 (Roland Emmerich, 1990, VS), Veronica, 21.10-23.00u.