B E E L D :
Fout
Maarten Huygen
Wat van de weduwe Rost van
Tonningen valt op te steken, is mij niet duidelijk, ook niet na Het
Zwarte Schaap, waarin zij zaterdag de eerste gast was van het
zomerseizoen. Wel 86 jaar oud en nog steeds volhardend in de
ultrarechtse ideeën van toen, al bleef ze - met haar kennis van het
Wetboek van Strafrecht - vaag over wat die precies inhielden, zodat de
discussie in het luchtledige bleef hangen. De weduwe van de vlak na de
oorlog overleden groot-collaborateur is een kermisnummer, een
ideologisch monster van Frankenstein, maar niet een bedreiging voor onze
samenleving. In omliggende landen steken hier en daar wat skinheads een
arm in de lucht maar in Nederland zijn haar ideeën fini. Haar harde
oogopslag en haar overbeschaafde uitspraak maken haar allesbehalve tot
een volksheldin. De rechtse bedreiging komt niet van gelaarsde
marcheerders maar van meer gematigde mensen als Filip de Winter van het
Vlaams Blok.
Op de eerste rij van het studiozaaltje zat een comité van zes
rechtschapen mensen die de zwarte weduwe tegen moesten spreken.
Voormalige verzetslieden, deskundigen en rabbijn A. Soetendorp. De
redactie had hen weten te charteren met het argument dat de uitzending
gezien haar leeftijd een van de laatste gelegenheden was om haar
verwerpelijke ideeën nog eens grondig te weerleggen.
Presentatrice Inge Diepman gaf haar beleefd de ruimte om die ideeën
te uiten. Als ze de zwarte weduwe hard had aangevallen, zou dat
ongetwijfeld medelijden hebben opgewekt. Nu was er al sprake van een
ongelijke strijd, één tegen zes, al vond ik de
verschillende accenten die de sprekers legden interessant.
Gepensioneerd oorlogsonderzoeker van het voormalige Rijksinstituut, A.J.
van der Leeuw, legde uit dat haar man in de gevangenschap vlak na de
oorlog zo slecht en wreed werd behandeld dat hij "gezelfmoord" was. Dat
was schandelijk, ook al stond het in geen verhouding tot de massamoorden
waaraan hij medeplichtig was. Ten overvloede verklaarde hij dat haar
ontkenning van de holocaust geheel in strijd was met alle documenten en
studies uit die tijd. De bekende gruwelijke stapels lijken uit
concentratiekampen werden getoond uit archief-opnamen van het Polygoon-
journaal maar Rost van Tonningen beweerde dat dit de gevolgen waren van
het geallieerde bombardement van Dresden. Een redenering die zelfs de
beruchte historicus David Irving niet voor zijn rekening zou durven te
nemen.
Het ging dus om een tweederangs debat met tweederangs argumenten, zodat
het ook in dat opzicht niet leerzaam was. Niet dat het zinvol is om dat
hele debat nog eens te gaan voeren. Je zou ook kunnen discussiëren
over de vraag of de maan bestaat. Waar discussie dreigde, kapte rabbijn
A. Soetendorp om begrijpelijke redenen af, omdat anders zou lijken dat
de waarheid ergens in het midden zou liggen, tussen hem en Rost van
Tonningen in.
Waar de weduwe nog in geloofde, werd mij niet duidelijk. Ze zei dat haar
denkbeelden veranderd waren en ze vond de term neonazi verkeerd. Gelooft
ze dan niet meer in het nationaal socialisme? Dat had ik wel willen
weten. Ze zei dat iedereen zich bij zijn eigen cultuur moet houden, en
even leek er een onschuldig debat te ontstaan over de multiculturele
samenleving. Gelooft ze dan niet meer in de blanke suprematie, zoals
haar extreemrechtse buitenlandse bondgenoten, of vreest ze vervolging
als ze het propageert?
De liberaal glimlachende ex-verzetsman Henk Vredeling vond het
pathologisch dat ze nog zo in haar foutheid volhardde, maar hij zou tot
zijn laatste snik strijden voor haar recht om het te zeggen. Soetendorp
zei dat de volgende generatie het volledige verhaal moest kennen om
wél op te treden tegen onrecht. Zouden ze zich na deze uitzending
wel massaal voor de mitrailleurs van een eventuele bezetter werpen om de
bedreigde medemens te redden? Ik geloof het niet. Wat goed en wat fout
is, wisten en weten de meeste mensen wel maar wat doe je als een groepje
skinheads met messen en pistolen de macht in de tram overneemt? Dat
onderwerp zou ik vaker uitgediept willen zien.