U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.
24/7 Media Europe ad
N R C   H A N D E L S B L A D  -  E C O N O M I E
NIEUWS  TEGENSPRAAK  SUPPLEMENT  DOSSIERS  ARCHIEF  ADVERTENTIES   SERVICE

 NIEUWSSELECTIE 
 KORT NIEUWS 
 RADIO & TELEVISIE 
 MEDIA 

S c h a k e l s
Dossier KLM

Dossier naar Brussel

KLM en BA zijn het eens over fusie

Door ESTHER ROSENBERG
ROTTERDAM, 3 JULI. Luchtvaartmaatschappijen KLM en British Airways hebben de onderhandelingen over een overname succesvol afgerond. Nog deze week dienen de maatschappijen het fusieplan in bij de Europese Commissie.

Een woordvoerder van KLM bevestigt dat de luchtvaartmaatschappijen overeenstemming hebben bereikt over de eigendomsverhoudingen binnen de nieuwe combinatie. Ook hebben KLM en British Airways een akkoord bereikt over de invulling van de topfuncties. Een nadere toelichting wilde de zegsman niet geven.

KLM heeft vanochtend verder bevestigd dat de twee luchtvaartmaatschappijen vrijdag een bezoek hebben gebracht aan de Europese Commissie. De twee topmannen van de luchtvaartbedrijven, R. Eddington van British Airways en L. van Wijk van KLM hebben er een eerste gesprek gehad met Europees Commissaris Monti van mededinging en enkele van zijn ambtenaren.

Zodra de luchtvaartmaatschappijen hun dossier indienen bij de Europese Commissie is deze verplicht binnen een maand antwoord te geven.

De houding van de Europese Commissie is cruciaal. Zij kan de fusie - die neer zou komen op een overname van KLM door British Airways - verbieden of er voorwaarden aan stellen uit een oogpunt van concurrentieverhoudingen. KLM en BA willen volledig fuseren, wat een stap verder gaat dan de losse allianties die tot nu toe in de luchtvaart gebruikelijk zijn. Op de belangrijke route Amsterdam - Londen krijgen de twee bedrijven mogelijk een te groot marktaandeel. KLM en British Airways voeren op die route gezamenlijk 70 procent van alle vluchten uit. Maar ook de andere routes waarop British Airways en KLM veel vluchten hebben zullen de aandacht van de Europese Commissie krijgen, evenals de positie van de twee belangrijke Europese luchthavens. Schiphol en Heathrow worden door de twee maatschappijen als 'hub' - knooppunt - in beslag worden genomen.

KLM en British Airways zullen vluchten en frequenties in moeten leveren. De twee luchtvaartmaatschappijen gaven enkele weken geleden toe in gesprek te zijn over 'mogelijke samenwerkingsplannen'. Als de overname doorgaat zullen KLM en British Airways samen de grootste Europese luchtvaartmaatschappij worden. In 1992 en 1996 voerden beide ondernemingen al besprekingen over een fusie. De plannen zijn toen afgeketst voordat de toestemming van Brussel vereist was.

NRC Webpagina's
3 JULI 2000


( a d v e r t e n t i e s )

24/7 Media Europe ad

24/7 Media Europe ad

    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC Handelsblad