F I L M V O O R A F :
Anna Karenina
MARTIJN MEIJER
Lev Nikolajevitsj Tolstojs
klassieke roman Anna Karenina (1878) is eenentwintig keer
verfilmd, voor het eerst in 1911 en voor het laatst in 1997 door
regisseur Bernard Rose. Het boek, dat het verhaal vertelt van drie
families, is door zijn uitvoerigheid moeilijk tot twee uur film in te
dikken. Rose heeft het geprobeerd, en nam het daarbij met Tolstojs tekst
niet zo nauw. Zijn fraai aangeklede bewerking van Anna Karenina is
echter nog eerbiedig vergeleken met zijn laatste film Ivansxtc,
waarin hij De Dood van Ivan Iljitsj van Tolstoj in het
hedendaagse Hollywood situeert.
De Russische officier Vronski ontmoet Anna Karenina (gespeeld door
Sophie Marceau) voor het eerst als ze uit de trein stapt in Moskou. Met
één blik is hun liefde bezegeld. Even later valt er een
man onder de trein en sterft; het is duidelijk dat het niet goed zal
aflopen met Anna. Ze is getrouwd, in een tijd dat het huwelijk een
onverbrekelijke band is, in een maatschappij die de grote hartstocht
verwerpt als een schending van de etiquette. De landedelman Levin mag,
na veel moeilijkheden, de gelukkige liefde beleven als hij trouwt met
prinses Kitty. Levin is een tobber, hevig op zoek naar de zin van het
leven. Hij is het alter ego van Tolstoj, die tijdens en na het werk aan
Anna Karenina zijn grote bekering doormaakte, tot een eenvoudig
en moralistisch christendom. Helaas komt Levins geestelijke strijd in
de film niet tot zijn recht; na wat gezemel verklaart hij op het eind
het bidden herontdekt te hebben, en slaat een map met manuscripten
open. Levin is Tolstoj, lijkt regisseur Rose te willen zeggen, en
daarmee gaat hij net een stap te ver.
Rose gaat ook te ver in zijn pogingen om het verhaal op de cruciale
momenten door eigen toevoegingen extra dramatisch te maken. Anna
Karenina, verdrietig omdat ze haar zoontje niet mag zien, raakt aan de
opium. Vronski, wanhopig omdat hij Anna kwijt denkt te zijn, speelt een
spelletje Russische roulette met zichzelf, zonder gevolgen; in het boek
schiet hij zichzelf gewoon in de borst. De regisseur denkt het beter te
weten en schuwt het anachronisme niet: volgens historici is het zeer
onwaarschijnlijk dat Russische officieren in de negentiende eeuw al
Russische roulette speelden.
Anna Karenina (Bernard Rose, Frankrijk, 1997), Canvas, 21.25-23.35u.