U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.
24/7 Media Europe ad
N R C   H A N D E L S B L A D  -  E C O N O M I E
NIEUWS  TEGENSPRAAK  SUPPLEMENT  DOSSIERS  ARCHIEF  ADVERTENTIES   SERVICE

 NIEUWSSELECTIE 
 KORT NIEUWS 
 RADIO & TELEVISIE 
 MEDIA 

S c h a k e l s
Dossier EK 2000

Oranje prikkel voor omzet


Het gaat goed met het Nederlands elftal op het Europees kampioenschap voetbal. De detailhandel feest mee.

Door een onzer redacteuren

ROTTERDAM, 29 JUNI. Wint Nederland vanavond van het Italiaanse voetbalelftal, dan eet de Nederlander de komende dagen meer oranjevla dan op Koninginnedag: ruim 184.000 huishoudens zullen een pak kopen. Verliest Oranje de halve finale van het Europees voetbalkampioenschap echter, dan wil niemand de vla meer.

Dat zegt marktonderzoeker Joop Holla van het bureau Gfk, dat in het kader van Euro 2000 onderzoek heeft gedaan naar oranjeproducten in de supermarkt. De oranje tompoezen blijken het populairst, gevolgd door 'oranje' bier - met EK-opdruk of actieartikelen - en de oranjevla.

Holla schat dat de supermarkten zo'n vijftig miljoen gulden per week meer omzetten door de verkoop van producten met oranje attributen en doordat voetbalkijkers extra eten en drinken inslaan. Het Central Bureau Levensmiddelenhandel, taxeert de extra omzet zelfs op het dubbele. Vooral bier, zoutjes en kant-en-klaar-maaltijden scoren hoog. Het zijn met name huishoudens met kinderen die gevoelig zijn voor 'oranje' levensmiddelen.

Niet alleen supermarkten doen goede zaken tijdens Euro 2000, ook andere bedrijven met Oranje-acties boeken successen. Zo draait de Staatsloterij tien procent meer omzet door de Oranjeloterij. In mei verlootte de loterij elf keer één miljoen gulden, deze maand eenmaal elf miljoen. De Oranje-website van de Staatsloterij, waar bezoekers gratis kunnen meedoen aan een poule en een prijsvraag, trok inmiddels zo'n 50.000 belangstellenden.

Klanten van de Postbank en Shell kunnen sparen voor Euro 2000-munten, vaantjes, opblaasbare dug-outs en 'bal-beques'. De gezamelijke actie van de twee bedrijven is "zeer succesvol". Een woordvoerder: "De dug-out is een onderdeel van het Nederlandse straatbeeld geworden."

De zomeractie van condoomfabrikant Durex staat in het teken van Euro 2000. Productmanager Elwin Hus: "De zomer is een belangrijke periode voor onze verkoop. Dit jaar leek het ons leuk om oranje condooms met sinaasappelsmaak aan te bieden." Bij de condooms vinden de consumenten een 'staafballon' die ze dubbel kunnen vouwen om mee te applaudiseren. De drogisterijen zijn "wildenthousiast". Menig detaillist was in no time uitverkocht, aldus Hus.

Winkelketen Blokker heeft een spaaractie voor poppetjes die de spelers van het Nederlands elftal voorstellen en voert daarnaast "te veel" Oranje-artikelen om op te noemen, zegt verkoopdirecteur J. van der Staak. "Laten we zeggen dat je je bij ons geheel in het oranje kunt steken én je huis in oranje kunt inrichten." Hoe de verkoop van Oranje-artikelen zich vanaf morgen ontwikkelt is volledig afhankelijk van de uitslag vanavond. Van der Staak: "Als Nederland wint, komen we helemaal schoon. Dat gebeurt normaal gesproken nooit. Je houdt altijd wel iets over. Maar als Nederland verliest, kunnen we wel inpakken. Dan is het over en uit."

NRC Webpagina's
29 JUNI 2000


( a d v e r t e n t i e s )

24/7 Media Europe ad

24/7 Media Europe ad

    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC Handelsblad