U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.
24/7 Media Europe ad
N R C   H A N D E L S B L A D  -  M E D I A
NIEUWS  TEGENSPRAAK  SUPPLEMENT  DOSSIERS  ARCHIEF  ADVERTENTIES   SERVICE

 NIEUWSSELECTIE 
 KORT NIEUWS 
 RADIO & TELEVISIE 
 MEDIA 

Fusie met zender SAT.1

Kirch wordt marktleider tv Duitsland

Door een onzer redacteuren
ROTTERDAM, 28 JUNI. Het Duitse mediaconcern Kirch Groep wordt marktleider op de Duitse televisie met een aandeel van 25 procent. Kirch fuseert zijn eigen tv-zenders van ProSieben met SAT.1, deels van uitgever Axel Springer.

De onderhandelingen tussen de 74-jarige Beierse mediamagnaat Leo Kirch en het uitgeversconcern Axel Springer Verlag, verder onder meer uitgever van de krant Bild, hebben maanden geduurd. Kirch was al voor 59 procent eigenaar van SAT.1, maar wilde per se ook de overige 41 procent in SAT.1 van Axel Springer overnemen om door een fusie kosten te kunnen besparen en een breder aanbod te kunnen bieden aan adverteerders.

Kirch Media krijgt een belang van 88,5 procent in de nieuwe onderneming en Springer krijgt een belang van 11,5 procent. Kirch heeft een optie om de uitgever in de toekomst uit te kopen. Dat zal mogelijk gebeuren in 2001, als in Duitsland de belasting op de verkoop van grote aandelenbelangen komt te vervallen.

Axel Springer wilde af van het belang in de tv-zender omdat het als minderheidsaandeelhouder te weinig invloed kon uitoefenen. Springer heeft aangegeven dat het de opbrengst gaat investeren in internet en multimedia. De nieuwe combinatie heeft een jaaromzet van 2 miljard euro (4,4 miljard gulden) en behaalt een winst voor belasting van circa 200 miljoen euro. Er werken 3.000 mensen. De combinatie omvat vier zenders: het amusementskanaal SAT.1 (in 1984 de eerste commerciële tv- zender in Duitsland), ProSieben, Kabel 1 en de nieuwszender N24.

De nieuwe combinatie passeert in de Duitse markt de RTL-groep, eigendom aan uitgever Bertelsmann en in Nederland eigenaar van RTL 4 en 5 en Veronica, als de grootste tv-zender. RTL heeft in Duitsland een marktaandeel van 14,4 procent.

Het detailhandelsconcern Rewe is nu nog aandeelhouder van ProSieben, maar verkoopt zijn stukken aan Kirch Media in ruil voor een belang van 6 procent in dat bedrijf. Tot de andere aandeelhouders in Kirch Media behoren de Italiaan Silvio Berlusconi en Prins Al Waleed. De nieuwe onderneming gaat ProSiebenSAT. 1 Media heten en moet een notering krijgen aan de effectenbeurs. Volgens de bedrijven is de beurswaarde van het nieuwe concern ongeveer 11 miljard Duitse mark (12,3 miljard gulden). Ongeveer 70 procent van de aandelen (zonder stemrecht) zullen naar de beurs worden gebracht.

De fusie moet nog worden goedgekeurd door de commissarissen van de bedrijven en het Duitse kartelbureau. Kirch Media is verder onder meer actief in de handel van tv-rechten. Kirch kocht bijvoorbeeld de rechten op de WK's voetbal van 2002 en 2006 voor een bedrag van 3,4 miljard mark.

NRC Webpagina's
28 JUNI 2000


( a d v e r t e n t i e s )

24/7 Media Europe ad

24/7 Media Europe ad

    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC Handelsblad