U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.
24/7 Media Europe ad
N R C   H A N D E L S B L A D  -  M E D I A
NIEUWS  TEGENSPRAAK  SUPPLEMENT  DOSSIERS  ARCHIEF  ADVERTENTIES   SERVICE

 NIEUWSSELECTIE 
 KORT NIEUWS 
 RADIO & TELEVISIE 
 MEDIA 

Privacy internet rammelt
Aanbieders van internettoegang gaan niet zorgvuldig om met de privacy van hun abonnees.

Verzekeren on line: kijk en vergelijk
De verzekeringsmarkt is notoir ondoorzichtig. Consumenten raken gemakkelijk verdwaald in de wirwar van kleine lettertjes. Maar door de opkomst van onafhankelijke vergelijkingssites op internet worden verzekeraars en adviseurs onder druk gezet om transparanter te werk te gaan.

Discussie over de betekenis van beeldcultuur
In Amsterdam is gisteravond een debat gehouden over beeldcultuur. Wat is beeldcultuur eigenlijk en wat kan een centrum voor beeldcultuur ons bieden?

Welk chocolaatje eet De Cock?
De directie van Droste wilde nu eens iets anders. Het wordt steeds lastiger - en duurder - om nog op te vallen in het verbale en visuele geweld van de reguliere reclameblokken.

8FM op UPC-kabel
Kabelbedrijf UPC moet het radioprogramma 8FM van aanbieder Betaco op de kabel toelaten. 8FM zendt uit in delen van Noord-Brabant, zowel in de ether als via de kabel van Essent. In Eindhoven en omgeving is de kabel echter in handen van UPC. Regels verplichten omroepaanbieders zoals UPC programma-aanbieders toe te laten als zij een redelijk verzoek indienen.

Orange uit UMTS-veiling
Het Britse Orange trekt zich terug uit een groep kandidaat-kopers van Duitse UMTS-frequenties, die video en internet mogelijk maken op zaktelefoons. Het mobiele telefoonbedrijf voldoet daarmee aan de regelgeving volgens welke bedrijven niet aan meerdere biedingen mogen meedoen. France Telecom, sinds kort eigenaar van Orange, heeft samen met het Duitse Mobilcom een bod gedaan op een van de vergunningen. Orange zat in een andere biedingsgroep, samen met het Spaanse Telefónica en het Finse Sonera.

Overheid besteedt telefoonverkeer aan
Minister Van Boxtel (Grote steden- en Integratiebeleid) heeft gisteren met vier telecombedrijven een zogeheten mantelovereenkomst gesloten over het telefoonverkeer van de overheid. Hiermee is een bedrag gemoeid van on geveer 400 miljoen gulden. De overheid zou er 18 pro cent op de kosten mee kunnen besparen. De aanbeste ding betreft zo'n 250 overheidsorganen, waaronder ge meenten, onderwijsinstellingen en waterschappen. Zij kunnen binnen de mantelovereenkomst kiezen tussen twee aanbieders van vaste telefonie: KPN en Dutchtone. Voor mobiele telefonie moeten ze een keuze maken tus sen Dutchtone en Libertel. Voor de speciale diensten, zo als bellen van vast naar mobiel, kunnen de overheidsor ganen kiezen tussen Dutchtone en Versatel. (ANP)

Euro2000.com eist geld van WOL
Internetbedrijf Euro2000.com sleept World Online (WOL) voor de rechter wegens contractbreuk. Samen zouden zij evenementensite Euro2000.com exploiteren, met een hoog voetbalgehalte. Maar WOL trok zich, onder druk van de Europese voetbalbond UEFA, terug. Het achterblijvende Zaanse bedrijfje eist daarom 10 miljoen gulden schadevergoeding. Nu een Franse rechter heeft bepaald dat de term Euro2000 niet voldoende onderscheidend vermogen uitdraagt om de naam te claimen, durft het bedrijfje naar de rechter te stappen. De UEFA had het Zaanse bedrijf in Frankrijk voor de rechter gedaagd omdat de voetbalbond vond dat zij recht had op de naam. (ANP)

Reuzen VS in kabel Japan
De Amerikaanse reuzen Microsoft en AT&T zijn partijen in een grote overname in de Japanse kabelsector. Jupiter Telecommunications, voor de helft eigendom van AT&T-dochterconcern Liberty Media, neemt via een aandelenruil Titus Communications over. Laatstgenoemd bedrijf is voor 80 procent in handen van Microsoft. Daardoor ontstaat de grootse kabelonderneming van Japan met aansluitingen in 7 miljoen huishoudens. Het nieuwe bedrijf krijgt een notering aan de Japanse beurs en de Nasdaq. De beursgang moet zo'n 5 miljard dollar (11,8 miljard gulden) opleveren.


De Registratiekamer onderzocht hoe internetaanbieders met de privacy van hun klanten omgaan. Conclusie: de persoonsgegevens van iedereen die zich op internet bevindt zijn te koop. Met name aanbieders van gratis internet handelen in persoonlijke gegevens van klanten. De tekst van het rapport 'Klant in het web, privacy waarborgen voor internettoegang' staat op de site van de Registratiekamer, onder de kop 'actualiteit'.
(www.registratiekamer.nl)

NRC Webpagina's
27 JUNI 2000


( a d v e r t e n t i e s )

24/7 Media Europe ad

24/7 Media Europe ad

    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC Handelsblad