F I L M V O O R A F :
Jean de Florette
RAYMOND VAN DEN BOOGAARD
Sinds hij in 1963 voor
één van zijn eerste korte films een Oscar won, is Claude
Berri (werkelijke naam Claude Langman) niet meer weg te denken uit de
Franse filmwereld.
Als producent heeft hij 26 films op zijn naam staan, voornamelijk van andere regisseurs, waaronder het recente
Astérix et Obélix contre César, la Reine
Margot ('94) en l'Amant ('93). Als regisseur heeft hij 21
films gemaakt, waaronder bijvoorbeeld het oorlogsdrama Lucie
Aubrac ('97) en Germinal ('93). En tenslotte is Berri ook nog
eens werkzaam als acteur, zoals vorig jaar in het door hemzelf
geregisseerde la Débandade, een aardige film over de
zegeningen van Viagra.
Wat al die films gemeen hebben is een afkeer van artistieke pretentie,
en vakmanschap. Frankrijk is ongeveer het laatste land in Europa waar
nog een filmindustrie bestaat en van die industriële benadering is
Berri een typische exponent. Zowel de films die hij regisseert, als die
welke hij produceert, zijn steeds voor een breed publiek bestemd - lang
niet de eenvoudigste opdracht die een filmer uit een Europees land zich
kan stellen. Berri maakt zeker geen slechte films, maar tegelijkertijd
lijkt zijn degelijk vakmanschap iedere hoogvliegerij uit te sluiten.
De tweedelige cyclus Jean de Florette / Manon des Sources uit
1986 vormt van Berri's benadering een duidelijk voorbeeld. De roman
l'Eau des Collines van Marcel Pagnol, waarop de films zijn
gebaseerd, gelden als enigszins ouderwets - een soort Provencaalse
Heimat-literatuur. Maar Berri heeft hun karakter grotendeels behouden,
beide films kabbelen maar liefst twee uur voort. De overtuigingskracht
van de films voor een groot publiek moet vooral komen van de Franse
sterbezetting, met in het eerste deel Yves Montand en Gérard
Depardieu, en in het tweede de immer aanbiddelijke Emanuelle
Béart. Montand met een zwaar Provencaals boerenaccent is even
wennen, maar Depardieu als maffe stedeling die tegen beter weten in een
boerenbedrijfje wil opzetten en daarbij omkomt, omdat de autochtone
bevolking geheim houdt dat zich op zijn terrein een bron bevindt, is
alleszins de moeite waard. Publiekssucces in binnen- en buitenland is
dan ook niet uitgebleven.
Jean de Florette (Langman, Fr, 1986), Canvas 20.55-22.55u. Manon des
Sources, morgen, Canvas 20.55-22.45u.