U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.
24/7 Media Europe ad
N R C   H A N D E L S B L A D  -  R A D I O  &   T E L E V I S I E
NIEUWS  TEGENSPRAAK  SUPPLEMENT  DOSSIERS  ARCHIEF  ADVERTENTIES   SERVICE

 NIEUWSSELECTIE 
 KORT NIEUWS 
 RADIO & TELEVISIE 
 MEDIA 


S e l e c t i e


Televisie

Radio

T V   V O O R A F :
Vrouwen als exportproduct

HUBERT SMEETS
Op een gewone werkdag in Moskou, negen jaar geleden, ging de telefoon. Of ik haar nog kende, wilde de vrouw aan de andere kant van de lijn weten? Ze had me ontmoet in restaurant Tsentralni, zei ze, en wenste me nog een keer te ontmoeten.

Ik had geen flauw idee. Uit een mengeling van seksistische nieuwsgierigheid en sluimerend schuldgevoel - wellicht had ik in bezopen toestand met haar een dansje gemaakt op een van die 'stadsschlagers' van het hitparade-bandje in Tsentralni - maakte ik een afspraak. Eenmaal in het café wist ik het zeker. Ik had haar nooit en te nimmer ontmoet. Zij wist dat ook. Ze had m'n visitekaartje gekocht bij de 'maître d'hotel' van Tsentralni. Sindsdien is de huwelijksmarkt in Rusland verder ontwikkeld. Russische vrouwen zijn, met olie en gas, een exportproduct omdat hun mannen conform het cliché liever in vodka investeren dan in hen. Er zijn contactbureau's, websites en makelaars die in het Westen zoeken naar eenzame oudere mannen en in eigen land naar hopeloze jongere vrouwen.

In de documentaire To Russia for Love volgt Philip Jones drie Engelse mannen naar Rostov a/d Don. In Engeland hebben Mark, Michael en Derrek de catalogus bestudeerd en afgevinkt. "Russische vrouwen zijn de mooiste vrouwen ter wereld. Stijl, klasse en zeer vrouwelijk", had de Britse bemiddelaar hun voorgehouden. Eén van de zoekers is het daarmee eens. "Door de feministische tendenties zijn de Engelse vrouwen eisen gaan stellen."

In de Zuid-Russische stad zullen ze Viktoria en twee Jelena's voor het eerst ontmoeten. Op het vliegveld worden ze opgewacht door de Russische makelaar, geflankeerd door haar man-met-staartje. Ze worden ondergebracht in een vervallen sovjetflat, waar Vika en de twee Lena's hun opwachting maken. Wat zich daarna ontrolt is gênant, tranentrekkend en ergerniswekkend tegelijkertijd. De vrouwen zijn redelijk geschoold maar spreken hooguit twee woorden Engels. De mannen zijn middle class, goed gemanierd maar spreken geen woord Russisch. Als één van hen aan een vrouw vraagt "ben je fit" denkt ze dat hij bedoelt "ben je vet', hetgeen in Rusland op zich al goed zou zijn voor een oorvijg. De andere conversaties zijn varianten op één thema: "You? Me? No you." Ondertussen zien we de nieuwe paren-in-statu-nascendi door het park lopen, sieraden kopen, cola drinken en een enkele keer tortelen. Bij hun vertrek naar Engeland is nog niets beslist. De mannen hebben hun keuze gemaakt. Het woord is nu aan de vrouwen. De man-met-staartje doet de mannen uitgeleide.

Fatsoenlijke harmonie lijkt het resultaat. Maar we hebben het hier over een markt. Dus willen we weten of die man-met-staartje echt niet meer dan de echtgenoot is van de Russische makelaar of een doorgewinterde pooier, moeten we geïnformeerd worden over prijs en rendement en mag ons niet onthouden worden hoe het afloopt.

Philip Jones vertelt het allemaal niet. Het gevolg is dat hij een documentaire heeft gemaakt waarom je alleen maar zou kunnen lachen, als het niet zo treurig was.

Dossier: Russische Bruiden gezocht, RTL4, 22.00-23.00u.

NRC Webpagina's
26 JUNI 2000


( a d v e r t e n t i e s )

24/7 Media Europe ad

24/7 Media Europe ad

    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC Handelsblad