NIEUWSSELECTIE
KORT NIEUWS
RADIO & TELEVISIE
MEDIA
S e l e c t i e
Televisie
Radio
|
B E E L D :
Wij goed, zij slecht
Maarten Huygen
Laat ik het maar toegeven, er
joegen zes oranje golfjes opwinding door mij heen, maar toch is deze
maandag hetzelfde als alle andere. Ik kan me wel iets van de
misère voorstellen aan de andere kant. Ellende en vernedering
brengen de Joegoslavisch dictator Milosevic alleen maar steviger in het
zadel.
Bij Buitenhof droomde de Joegoslavische gezant Novakovic nog van
een overwinning. "Het is wel een lekker gevoel om bovenop te staan in
Europa terwijl we jarenlang onderaan getrapt werden." Maar het werd een
grote, nationale nederlaag tegen het rijke Nederlandse elftal.
Nieuwsgieriger dan naar die juichende en hossende Nederlanders was ik
naar de sfeer in Servië dat zich onderhand de aars in de wereld
moet voelen. Net zo min als ik verantwoordelijk ben voor de Oranjezege
zijn alle Serviërs medeplichtig aan de wandaden van hun leider. Zo
is het altijd gegaan, Milosevic belooft de overwinning, dan volgt 1-6
verlies, zodat de leider nog langer moet aanblijven. Een jaar geleden
was er nog wroeging over de vraag of Nederland zou mogen spelen tegen
Joegoslavië, maar gisteren keek zelfs Prins Willem-Alexander in
oranje vest naar de wedstrijd en zijn aanwezigheid werd bekrachtigd door
de juichende minister Van Boxtel. Het laat iedereen onverschillig.
Joegoslavië is gaan behoren tot de groep "irrelevanten", zoals de
in DNW geïnterviewde socioloog het zo mooi uitdrukte. "Ze
zijn nog niet eens politieke pionnen", zei hij over de mensen die "uit"
zijn, buiten de groeikern van de high tech informatiewereld. "Het zou
beter zijn als ze verdwenen". Goed, gisteren dienden ze als figurant
voor het Hollandse feest, wij goed, zij slecht. Hoe de interessante
socioloog heet, kon ik niet zien, want ik kwam net een minuut te laat in
deze herhalingsuitzending en dan heb je de rest van het uur pech gehad.
De naam (Manuel Castells, vond ik later) kwam niet meer in beeld.
Afgezien van deze ergernis vond ik het een mooie, heldere uitzending met
sterke voorbeelden uit het dagelijkse leven. Onder andere zag ik een
hard werkend Amerikaans echtpaar in de informatiebranche. De man kon op
het werk zijn in een crèche ondergebrachte kinderen via een
beeldmonitor in de gaten houden. Roerend vond ik de inmiddels overleden
musicus Yehudi Menuhin in Van de Schoonheid en de Troost. Die man
kon mooi vertellen. Het interview was ingebed in een door hem
gedirigeerde repetitie van de negende symphonie van Beethoven, zijn
zwanenzang. Hij bezit het charisma van de overleden meesterpianist
Arthur Rubinstein maar zijn uitspraken zijn niet zo zoetsappig. Hij
beschreef het gestileerde geweld van Beethovens Negende. En even leek
het alsof hij als dirigent een felle charge uitvoerde op zijn orkest,
aandoenlijk omdat hij zo oud en broos was, met gekromde rug, schouders
naar voren in de geluidsstorm, licht door de benen zakkend, de armen
laag meebewegend met het ritme. Al die emoties, wrok, liefde, haat,
wijsheid, geduld en ongeduld waren volgens hem nodig om later te komen
tot de rust van de passage "Alle Menschen werden Brüder".
Hij had bezwaar tegen het opeisen van martelaren en ruimte door drie
religies in Jeruzalem. Het eisen van geld door joodse organisaties zat
hem hoog. Volgens hem moest erkend worden dat iedereen "onder bepaalde
omstandigheden" tot het kwade in staat is. Mensen moeten waakzaam worden
gemaakt tegen hun eigen slechtheid. Hij vond het verkeerd om "na twee
generaties materieel loon te vragen voor mensen die allang geen
schadevergoeding meer kunnen krijgen. Dat men het opeist alsof men er
persoonlijk recht op heeft en een prijs per hoofd vaststelt voor mensen
die vermoord zijn en vervolgens zegt, dat geld behoort mij toe, daar kan
ik geen vrede mee hebben", zei hij. Het einde van het gesprek ging over
de hemel waar hij niet in geloofde en de vrolijke muziek die hij bij
zijn begrafenis zou wensen. "Het is maar één moment: ik
ben overleden, gaan jullie door", zei hij. Een fiere finale van een rijk
gesprek.
|
NRC Webpagina's
26 JUNI 2000
( a d v e r t e n t i e s )
|