F I L M V O O R A F :
Shift
DANA LINSSEN
Als je alle onderzoeken van de
laatste tijd moet geloven, dan zijn we in Nederland de telemarketeers
die ons bij voorkeur rond etenstijd met impertinente vragen
lastigvallen, meer dan zat.
Zó zat, dat er nu zelfs een onderzoek gaat komen om uit te puzzelen waarom we niet meer aan telefonische
enquêtes mee willen doen. Met die gedachte in het achterhoofd is
het wel extra tragisch dat voor de hoofdpersoon van de korte Amerikaanse
film Shift zo'n marktonderzoeker de enige is die haar uit haar
uitzichtloze bestaan kan bevrijden. Maar het is ook mooi, omdat de
herkenbaarheid van een onverwacht telefoongesprek dat uitgroeit tot een
diepzinnige, humoristische, romantische conversatie overweldigend is. Je
neemt de telefoon op en iemand vraagt je opeens of je je het leven dat
je over een jaar zult leiden a. hetzelfde voorstelt als nu of b. heel
anders voorstelt dan nu. Het is niet eens zeker of die vraag wel op het
lijstje stond dat enquêteur Louis aan Melanie moest voorleggen, of
dat hij in haar stem het aftandse appartement, de vuile was, de
lusteloze echtgenoot die wij als toeschouwer allang hebben gezien, kan
hóren en haar daarom plotseling zoiets persoonlijks en
confronterends vraagt.
Aangezien dan allang duidelijk is dat Louis een langgestrafte gevangene
is die met behulp van een baantje een deel van de kosten die de overheid
aan hem heeft terug moet zien te verdienen, krijgt hun telefonische
flirt ook iets lugubers. Wie weet waarvoor hij daar zit?
Filmisch vindt voormalig documentairemaaktster Kelly Anderson in haar
eerste speelfilm nogal wat parallellen tussen de levens van haar beide
protagonisten. Het decor van hun bestaan bestaat uit lange gangen, met
deuren en nummers erop en stemmen die uit luidsprekers bevelen roepen.
Louis zien we elke avond zijn cel in gaan, Melanie is serveerster in een
coffeeshop op een vliegveld.
Even lijkt het erop dat de reddingslijn die hij naar haar (of is het
toch andersom?) uitwerpt, inderdaad vastgegrepen wordt. Maar de film
kiest voor een verstandige oplossing en niet voor een romantische, zodat
beide drenkelingen zelfstandig zwemmend de overkant moeten zien te
bereiken.
Shift (Kelly Anderson, 1999, VS), zondag, Ned.3, 21.45-22.47u.