T V V O O R A F :
De bestiale mens getemd
PETER DE BRUIJN
Volgens de Duitse filosoof Peter
Sloterdijk staat de mensheid aan de vooravond van 'de tweede akte van
het technologische drama van deze eeuw'. De eerste akte bestond uit de
ontdekking van de atoomkracht, de tweede akte zal bestaan uit de
ontwikkeling van de biotechnologie.
Er breekt een tijdperk aan van genetische experimenten. Een tijdperk waarin, zo voorspelt hij, het
debat over welke vormen van onderzoek als legitiem worden beschouwd en
welke als 'pervers' van de hand worden gewezen, scherpe vormen aan zal
nemen.
Dat laatste heeft Sloterdijk ook aan den lijve ondervonden. Hij werd
vorig jaar in de Duitse media het onderwerp van een scherpe controverse.
Aanleiding was zijn lezing 'Regels voor het mensenpark'. Daarin koppelde
hij een sombere bespiegeling over de fragiele staat van de beschaving in
een tijdperk van massamedia, aan de suggestie dat biotechnologie
wellicht een oplossing biedt om de bestiale neigingen van de mens te
temmen. Dat ging de vooraanstaande filosoof Jürgen Habermas en ook
de links-liberale krant Die Zeit te ver, waarna een flinke
polemiek ontstond.
Helaas wordt daaraan helemaal niet gerefereerd in het korte portret dat
de IKON vanavond uitzendt. Documentairemaakster Marijke Vreeburg heeft
Sloterdijk gevolgd bij een bezoek aan Amsterdam, bij het geven van
college, en bij een reis naar Oostenrijk. Sloterdijks opvattingen worden
wel aangestipt, maar niet uitgewerkt. Daarvoor is 25 minuten wellicht
ook te kort. Maar Vreeburg had meer informatie kwijt gekund als ze
scherpere keuzes had gemaakt, de beelden had voorzien van verbindende
teksten, en ook anderen aan het woord had gelaten over Sloterdijk.
Nu blijven zijn uitspraken een beetje hangen. We zien beelden uit de
recente Romeinse spektakelfilm Gladiator, waarin Sloterdijk een
bevestiging ziet van zijn stelling dat het huidige massavermaak afstamt
van de bloedige spelen van de Romeinse oudheid. Omineus verklaart hij
dat het arenaspektakel - volgens hem een antidemocratische en in
potentie fascistische vorm van massacommunicatie - is teruggekeerd. In
de documentaire wordt geen relatie gelegd met zijn opvattingen over
gentechnologie, terwijl daar juist de crux zit. Sloterdijk verbindt
cultuurpessimisme aan technologisch utopisme.
Volgens de filosoof is het onderscheid tussen cultuur en techniek,
tussen mens en ding, achterhaald. Hij poogt de massacultuur, en het
'massa-individu', als een biologisch ('bestiaal') fenomeen te
ontmaskeren. Tegelijkertijd 'humaniseert' hij de technologie. Quasi-
mystiek stelt hij dat de twee centrale wetenschappen van deze tijd,
informatica en biotechnologie, niet vijandig staan tegenover de natuur,
maar de natuur juist navolgen. Hij spreekt in dit verband van
'organische constructie'. Voeg hierbij zijn verachting voor de
'fundamentalistische' en 'reactionaire' humanistische idealen van de
Verlichting, en er onstaat voldoende stof voor een explosieve discussie.
Je kunt veel van Sloterdijk zeggen, maar niet dat hij saai is. Maar als
je de documentaire van vanavond bekijkt, zou je het bijna gaan denken.
Dat valt niet alleen de programmamaakster te verwijten. Er bestaan
opmerkelijke verschillen tussen Sloterdijks uitspraken in zijn boeken en
artikelen voor een kleiner publiek en zijn mediaoptredens. Wellicht is
het toch te ingewikkeld om de massamedia te gebruiken om diezelfde media
te beschuldigen van 'nieuw fascisme'.
Het andere Gezicht, Ned.1, 21.30-21.55u.