U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.
24/7 Media Europe ad
N R C   H A N D E L S B L A D  -  V O O R P A G I N A
NIEUWS  TEGENSPRAAK  SUPPLEMENT  DOSSIERS  ARCHIEF  ADVERTENTIES   SERVICE

 NIEUWSSELECTIE 
 KORT NIEUWS 
 RADIO & TELEVISIE 
 MEDIA 

S c h a k e l s
Stivoro

Ministerie van Volksgezondheid

Europees Hof van Justitie


Advies aan Europees Hof:

'Vernietig verbod op tabaksreclame'

Door onze correspondent CAROLINE DE GRUYTER
BRUSSEL, 15 JUNI. Het Europese verbod op tabaksreclame uit 1998 is ongeldig en moet worden vernietigd. Dat heeft een van de negen advocaten-generaal van het Europese Hof van Justitie vanmorgen in een advies aan het Hof bekendgemaakt.

Als de rechters van het Hof over enige maanden dit voorlopig oordeel overnemen, wat volgens een woordvoerder van het Hof "in tachtig procent van de gevallen gebeurt", zijn de lidstaten van de Europese Unie niet meer verplicht om vóór 2006 reclame en sponsoring door de tabaksindustrie af te schaffen.

Het advies van advocaat-generaal Nial Fennelly is niet alleen welkom bij de tabaksindustrie en uitgevers, maar ook bij Duitsland dat het verbod op tabaksreclame aanvocht bij het Hof. Duitsland kantte zich in de Raad van Ministers in 1998 al tegen het verbod, maar wist de richtlijn (Europese wet) toen niet tegen te houden. Volgens de Duitsers is het hypocriet dat de Europese Unie tabaksboeren subsidieert (vooral in Zuid-Europa) en tegelijkertijd tabaksreclame verbiedt.

Maar dat is niet de redenering waarop Fennelly zijn oordeel baseerde. De Duitsers vochten de maatregel aan met het argument dat het verbod op tabaksreclame een kwestie is van Volksgezondheid, waarover de Unie strikt genomen geen zeggenschap heeft. Volksgezondheid is immers een zaak waarover de regeringen van de EU-lidstaten zelf beslissen. De advocaat-generaal gaf Duitsland daarin vandaag gelijk.

Het verbod op de tabaksreclame was in 1998 door het Europese Parlement bekrachtigd op basis van een geheel andere redenering: namelijk dat verschillen in nationale wetgevingen in de lidstaten de handel in tabaksproducten en reclame en sponsoring voor tabak hinderen. Volgens Fennelly is het reclameverbod echter niet in het belang van de interne markt. Daarmee bevestigt hij wat de juridische commissie van het Europese parlement in 1998 al vreesde: het reclameverbod is gebaseerd op een verkeerd artikel van het Verdrag van de Europese Unie. Het Hof doet volgens de woordvoerder "over drie, vier, vijf of zes maanden" uitspraak.

Als het verbod op tabaksreclame wordt geannuleerd, kan dat ook de nieuwe richtlijn die gisteren door het parlement is aangenomen op losse schroeven zetten. Die richtlijn behelst grotere gezondheidswaarschuwingen op de pakjes en het schrappen van teksten als 'light' en 'low tar'. De richtlijn heeft dezelfde wettelijke basis als het verbod op de tabaksreclame destijds.

NRC Webpagina's
15 JUNI 2000


( a d v e r t e n t i e s )

24/7 Media Europe ad

24/7 Media Europe ad

    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC Handelsblad